OFIARY KSIĄŻĄT WIEKU EWANGELII

(4 Moj. 7:48-65; ciąg dalszy z T.P. '75, 47)

    GDYBY jej zasada została przyjęta do serca, to na pewno by zapobiegła głównemu złu jakie istnieje obecnie w Laodycei i obaliłaby wszelkie argumenty, podnoszone przeciw niej przez nowoczesnych rytualistów, dogmatyków, wyższy krytycyzm, legalizm i niedowiarstwo.

    (66) Pozafiguralny Abidan ofiarował także łyżkę, pełną pozafiguralnego wonnego kadzidła; ponieważ w niej się mieściły wszystkie cnoty, wypływające ze sprawiedliwości i wiele takich, które wypływają z miłości. Jak poważne argumenty podawał on na obronę miłości, wyrywającej się ku Bogu ze wszystkiego serca, ze wszystkiej duszy, ze wszystkiej siły i ze wszystkiej myśli! Nauczał on o cnocie czci dla Boga, która powinna być na pierwszym miejscu bez względu na koszt. Pochwalił życie z ufnością w Bogu, tam gdzie nie można Go wyśledzić. Przedstawiał nadzieję nadejścia lepszych czasów, kiedy zniknie zło istniejące w tym dniu, którego wierni muszą doświadczać i dlatego tą nadzieją pocieszał prześladowanych, doświadczanych i strapionych. Wszystkich nauczał ażeby spokojnie poddawali się panującej niesprawiedliwości i przebaczali nieprzyjaciołom oraz wyrządzającym zło. Zawsze nakazywał, by oddawać nie złym lecz dobrym za zło. Zalecał zachowanie pokoju tak jednostkom jak i narodom w przeciwieństwie do wojny. Nauczał tolerancji względem innych opinii religijnych i dobroczynności zamiast prześladowania. Zalecał dobrotliwość tak względem człowieka, jak i zwierzęcia w przeciwieństwie do okrucieństwa i opresji. Zalecał litość dla upadłych, więzionych, rannych na polu walki, zubożałych i ujarzmionych, jako przeciwieństwo nieludzkiego obchodzenia się z bliźnimi. Popierał sprawiedliwe obchodzenie się z drugimi, prawdziwość i rzetelność jako przeciwieństwo niesprawiedliwości, oszustwa i zwodzenia bliźnich. Wykazywał błogosławieństwa wypływające z samokontroli i cierpliwości w myśli, pobudce, słowie i czynie. Głosił (i praktykował) wykonywanie sprawiedliwości, nawet gdyby groziła utratą wolności, a słowo kwakra przeważnie było tak dobre, że stanowiło wystarczające zabezpieczenie. Za przykład tego może posłużyć fakt, że przy przeprowadzaniu ich z jednego więzienia do drugiego, na słowo, że sami tam pójdą, często zezwalano im udawać się samym bez używania straży, która by ich tam odprowadzała. Pozafiguralny Abidan potrafił tak bardzo wpłynąć na ludzi z sekt fanatycznych, by praktykowali te cnoty, że do dnia dzisiejszego uważani są za lud bojący się Boga i miłujący bliźniego swego, na którym można polegać, że wypełni wymagania sprawiedliwości względem Boga i człowieka. Tym więc sposobem pozafiguralny Abidan nie tylko ofiarował łyżkę z wonnym kadzidłem, lecz z powodzeniem potrafił wprowadzić w praktykę wszystkie cnoty.

    (67) Tym artykułem kończymy nasze zastanawianie się nad ofiarami książąt Wieku Ewangelii, na pozafiguralnym zachodzie przybytku. Szafarskie doktryny tych wszystkich trzech pokoleń wykazują, że obóz na zachodzie przybytku przedstawia te denominacje, które szczególnie bronią zasadę sprawiedliwości, jako jeden z przymiotów Bożych. Ponieważ idea sprawiedliwości jest gruntem doktryny usprawiedliwienia z wiary - jest ona doktryną szafarską Kościoła Luterańskiego. Podobnie doktryna o eklezji (ecclesia - kościół), po ludzku myśląc, jako o rządczyni w pośród siebie, czyli w zgromadzeniu braci i sióstr, w którym każdemu przyznaje równe - sprawiedliwe - prawa z drugimi, jest szafarską doktryną Kościoła Kongregacjonalnego; i doktryna, że prawdziwa religia jest miłością Boga z całego serca oraz miłością bliźniego jak samego siebie - miłość obowiązkowa czyli sprawiedliwość - jest szafarską doktryną sekt fanatycznych. Przeto mamy jeszcze jedno potwierdzenie właściwego wyrozumienia dwunastu pokoleń około przybytku, przedstawiających dwanaście denominacji chrześcijaństwa około prawdziwego Kościoła: z chorągwią wschodniego obozu przedstawiającą moc, południowego obozu mądrość i zachodniego obozu sprawiedliwość.

 

PYTANIA BEREANSKIE

(1) Nad ilu ofiarami książąt dotąd zastanawialiśmy się, a nad ilu ofiarami mamy się jeszcze zastanawiać? W jakiej kolejności następowały ofiary książąt nad pokoleniami po zachodniej stronie przybytku? Jakie pokolenia i w jakim porządku stanowiły obóz na zachodniej stronie przybytku? Co było na chorągwi tego obozu i co to wyobraża? Które Kościoły były reprezentowane przez pokolenia Efraimowe, Manasesowe i Benjaminowe? Jaka doktryna była dana jako szafarstwo Kościołowi Luterańskiemu? Kongregacjonalnemu? I sektom fanatycznym? Czego te doktryny dowodzą odnośnie chorągwi pokoleń stojących na zachodniej stronie przybytku - figura i pozafigura?

(2) W obrazie na Wiek Ewangelii przez którego z synów Jakubowych jest przedstawiony Kościół luterański i jego lud? Dlaczego ta myśl nie pasuje w obrazie przybytku? Dlaczego obraz przybytku daje inną figurę w łączności z Józefem i Benjaminem niż obraz Jakuba? Wyjaśnij różnice w tych poglądach w pozafigurze względem pokoleń na zachodniej stronie przybytku. Dlaczego bierzemy pokolenia Efraim, Manases i Benjamin, odpowiednio jako figury tych trzech Kościołów na zachodzie pozafiguralnego przybytku? Jaki jest rezultat takiego zastosowania?

(3) Czyje ofiary mają być omawiane w tej części naszego przedmiotu? Kto jest ich figurą? Co znaczą imiona Elisama i Ammiud? Jak znaczenia tych imion nasuwają na myśl luterańskich wodzów, utracjuszy koron? Podaj nazwiska główniejszych wodzów spośród utracjuszy koron tegoż Kościoła? Kto był głównie odpowiedzialny za przekręcenie tego ruchu na denominację luterańską?

(4) Co, w skróceniu mówiąc, jest specjalną szafarską doktryną Kościoła Luterańskiego? Jakie jest obszerniejsze określenie tej doktryny? Jakie siedem myśli wchodzą w tę doktrynę? Co jest źródłem i skuteczną przyczyną usprawiedliwienia? Zasłużoną przyczyną usprawiedliwienia? I pośrednią przyczyną usprawiedliwienia? Co zadała papiestwu sama natura tejże doktryny?

(5) Co musimy rozpoznać w papiestwie, aby właściwie zrozumieć jego fałszerstwo? Jako Antychryst, czego jest ono sfałszowaniem? Przez kogo ono było tak uczynione? W jakim szczególe odnoszącym się do naszego przedmiotu Szatan dokonał tego fałszerstwa? W jaki sposób osiągnięte będzie zbawienie w następnym Wieku? Przez jaką usługę Chrystus będzie pomagał światu w Tysiącleciu? Jaka jest różnica między usprawiedliwieniem Wieku Ewangelii a Wieku Tysiąclecia? Dlaczego papieskie usprawiedliwienie jest fałszywe? Co dowodzi, że ono jest błędne? Co fałszuje papieski chrzest, jego urząd, msza, czyściec, pokuta, zakonnicy i zakonnice, śluby, ascetyzm, umieszczenie w rzędzie błogosławionych, kanonizacja, dobre uczynki, modlitwy do świętych a szczególnie do Marii i Piotra, odpusty, bierzmowanie, papieska Wieczerza Pańska, wyświęcanie, ostatnie namaszczenie, małżeństwo, tradycja jako część źródła i prawidła wiary, idea wiary, relikwie, czczenie obrazów i posągów oraz święcenie świąt? Jak te rzeczy są spokrewnione z papieskim usprawiedliwieniem? Jak papieski sposób zbawienia jest spokrewniony z usprawiedliwieniem z wiary? Jakie jest przeciwieństwo między nim a biblijnym usprawiedliwieniem? Co się objawiło zaraz na początku protestanckiej reformacji?

(6) Kto jako pozafiguralny Jakub był głównie czynny w spłodzeniu pozafiguralnego Lewiego? Jaka była jego pozycja w Reformacji? Jakie są główne wydarzenia z wczesnego życia Lutra? Gdzie ukończył on uniwersytet? Co on uczynił po ukończeniu uniwersytetu? Co więcej uczynił tego samego roku? Jakie były jego główne czynności zanim stał się reformatorem? Kiedy i przez co rozpoczął on Reformację? Z kim i na jaki temat prowadził spór w 1519 roku? Jakie są tytuły jego dwóch głównych dzieł reformacyjnych? Co on uczynił w roku 1520? Jakie są główne wypadki jego życia w łączności z sejmem w Wormacji? Co uczynił cesarz? Co się stało z Lutrem zaraz po tym? Co on robił w następnych dziesięciu miesiącach?

(7) Jaki byłby charakter pracy Lutra, gdyby umarł, gdy był w Wartburgu? Jakiemu reakcyjnemu poglądowi on tam się poddał? Z jakim skutkiem? Co on uczynił z ruchem reformacyjnym, który zaczął? Czego on jest bohaterem? Jakie były niektóre z jego charakterystyk? Jak on stoi wobec dwudziestu największych mężów na świecie? Jakie pytanie powstało w umyśle autora wobec jego reakcyjnego i sekciarskiego ducha i błędów powstałych od 1522 roku i nadal? Której wielkiej prawdzie był on wierny? Jak jego praca względem tej prawdy może być przyrównana do pracy innych reformatorów względem ich szafarskich prawd? Co on dał drugim reformatorom? Jakie on zajmował miejsce w porównaniu z innymi reformatorami?

(8) Co w Lutrze dopomoże nam ocenić jego pokrewieństwo do usprawiedliwienia z wiary? Jakie jego dwie znamienne charakterystyki były powodem, że on uchwycił się usprawiedliwienia z wiary, jako psychologicznej konieczności dla siebie? Jak papieski legalizm oddziałał na jego uczucie ku Bogu? Jak papiestwo proponowało zadowolić pragnienia jego serca? Co on najpierw uczynił zgodnie z papieską metodą zbawienia? Jakie ćwiczenia papieskie wykonywał, aby osiągnąć usprawiedliwienie? Czego one mu jednak nie dały? Dlaczego? Jaki był tego skutek wobec niego? W jaki sposób pewien brat zakonnik starał się mu pomóc? Jak długo trwało to doświadczenie Lutra?

(9) Co mu przyniosło ulgę? Które ustępy Pisma Świętego szczególnie przyniosły mu błogosławieństwo? Jakie prawdy on przez to zobaczył? Do czego one pobudziły go? Jaki był skutek tego? Co jego doświadczenie dowiodło? Jakie miejsce zajęła ta doktryna w jego życiu i nauczaniu? Jaki był skutek naruszenia ulubionej doktryny Lutra w wyniku sprzedaży odpustów przez Tetzela? W jakim jego dziele jest prawdopodobnie najlepiej omówiona doktryna o usprawiedliwieniu?

(10) Co ta doktryna wyrwała i na podobieństwo czego? Czego wielu nie potrafi wyciągnąć ze swych zasad i jak się ta sama rzecz miała z Lutrem? Kiedy on osiągnął pokój z Bogiem przez usprawiedliwienie z wiary? Jak długo to trwało zanim on zaczął wyciągać konkluzje z doktryny o usprawiedliwieniu przeciw papieskiemu błędowi? Pod jakimi okolicznościami? Co Luter wymagał, jako spowiednik? Jak on postępował ze swymi penitentami, którzy wymagali rozgrzeszenia na podstawie odpustów Tetzela? Jaka jest papieska teoria odpustów? Co było początkiem i upadkiem odpustów? Za jakie grzechy były czasem dawane odpusty? Jakie było doświadczenie Tetzela około tej linii z pewnym szlachcicem?

(11) Co objawiał handel odpustami? Jak podziałał bezwstydny handel na Lutra? Co było okazją do odrzucenia tego handlu przez Lutra? Dlaczego tak się stało? W jaki sposób Luter zrobił postęp w Prawdzie przez spory z dr Eck? Jak usprawiedliwienie z wiary doprowadziło Lutra do odrzucenia mszy, czyśćca, zasługi "dobrych uczynków", życia klasztornego, celibatu, zasług świętych dla odpuszczenia grzechów, idei, że święci wstawiają się za nami i że mamy modlić się do nich, zabobonnego czczenia relikwii, statuł i obrazów Marii, jako królowej niebios i pośredniczki między wierzącymi a Bogiem i Chrystusem, uczynków pokutnych, papieskiego kapłaństwa i hierarchii, papieskiego sakramentalizmu, papieskiej idei o Kościele i że Kościół Rzymski jest prawdziwym Kościołem? Krótko mówiąc, co ta doktryna uczyniła z papieskim systemem? Gdy zastanowimy się nad tym rezultatem, to co podziwiamy?

(12) Czy Luter rozumiał wszystkie zarysy o usprawiedliwieniu z wiary? Jakich czterech zarysów on jasno nie rozumiał? Czy mamy go obwiniać za te niedostatki? Jeżeli nie, to dlaczego? Co powinniśmy czynić ze względu na udzielenie Lutrowi tak wielkiego światła?

(13) Jaką wielką pomyłkę uczynił Luter? Pod czyim panowaniem on to uczynił? Jak doszło do tego, że on uczynił tę pomyłkę? Jak on ją zaczął? Co Carlstadt i jego zwolennicy uczynili? Jak oni postąpili? Jakie wrażenie wywarło na Lutrze ich postępowanie? Co Luter uczynił przeciw temu? Jakie wrażenie wywarł ten czyn Lutra na Fryderyku Mądrym? Jak Luter odtąd postępował w sprawach Reformacji? Do jakiego stopnia udało mu się pozyskać ludzi z papiestwa? Co on uczynił, żeby utrzymać coraz większą liczbę zwolenników? Pod czyim nadzorem? Z czyją pomocą? Jaki był skutek takiego postępowania w odniesieniu do innych Reformatorów i jego króla? W jakich zakresach jego czynności postępowały? Jaki był ogrom jego pracy w porównaniu z innymi? Której pozafigury był on częścią w tej działalności? W jakich trzech czynnościach brał on udział? Jaki był skutek jego niewoli na jego charakter i pracę? Jaką opinię powinniśmy mieć o Lutrze?

(14) Jakie jest właściwe oszacowanie zdolności luterańskich teologów? Wymień trzech największych luterańskich wodzów utracjuszy koron. Jak oni się równają z głównymi wodzami utracjuszy koron innych kościołów? W skróceniu określ Chemnitza, Gerharda i Calova w ich pismach i działalności. Jak Chemnitz, Bellarmine i Gerhard działali jeden ku drugiemu? Jak się nazywali jeszcze inni luterańscy wodzowie utracjuszy koron? Co oni przygotowali odnośnie doktryny o usprawiedliwieniu z wiary? Określ pracę Gerharda na ten przedmiot. O czym przekonali się katoliccy teologowie?

(15) Co było misą tych wodzów utracjuszy koron? Jak ona naprawia błędne postępowanie mając na uwadze pychę, własną sprawiedliwość człowieka, samoufność, samopojednanie, samousprawiedliwienie, samowystarczalność, samorozwój aż do doskonałości, zniewagi Chrystusa, poglądy znieważające Boga, zuchwałość księży i hierarchizmu, kuszenie Boga przez grzech, niewiarę, rozpacz, brak miłości, nienawidzenie drugich, ducha bojaźni i niewdzięczności, oziębłość ku drugim, pożądliwość i mdłość grzechu? Do czego zastosowali oni tę doktrynę, a czyniąc to, co ofiarowali?

(16) Przeciw jakim nieprzyjaciołom pozafiguralny Elisama musiał stanąć do walki? Jak się nazywali trzej najzdolniejsi z tych nieprzyjaciół? W jakim zakresie każdy z nich pracował? Który z nich był najzdolniejszy? Jakie były jego główne charakterystyki? Co papież Sykstus VI uczynił z jego "Dysputacjami"? Jak jego dzieło jest oceniane przez teologów katolickich i protestanckich? Jakiego błędu trzymali się luteranie odnośnie celu usprawiedliwienia z wiary, który był dla nich niekorzystny w walce przeciw rzymskim kontrowersjonistom? Co pozafiguralny Elisama osiągnął w swoich kontrowersjach z Rzymem?

(17) Jak pozafiguralny Elisama zbił następujące argumenty papieskich kontrowersjonistów: (1) że usprawiedliwienie znaczy uczynienie człowieka sprawiedliwym, przez dobre uczynki; (2) że przez uczynki Zakonu, o których Apostoł Paweł mówił, że nie mogą usprawiedliwić, miał na myśli uczynki odnoszące się do obrzędów zakonnych, a nie do dziesięciu przykazań; (3) że sama natura dobrych uczynków jest aby usprawiedliwić; (4) że Bóg nie dałby Zakonu z ofertą żywota, gdyby człowiek nie mógł urzeczywistnić tejże oferty; (5) że wiara sama nie jest wystarczająca aby usprawiedliwić; (6) że sprawiedliwość jednego nie mogłaby usprawiedliwić drugiego?

(18) Jak pozafiguralny Elisama zbił następujące argumenty papieskich kontrowersjonistów: (7) że Bóg nie dozwoliłby Kościołowi błądzić w nauce o usprawiedliwieniu; (8) że dobre uczynki są warunkiem dostania się do nieba; (9) że zasługa Chrystusowa nie zadowala sprawiedliwości, lecz jest to wlanie miłości w serce, która czyni sprawiedliwym; (10) że katolicka doktryna o usprawiedliwieniu jest prawdą, ponieważ przychodzi z Boskiego nieomylnego "kanału"? Jaki był charakter zbijań pozafiguralnego Elisama?

(19) Co pozafiguralny Elisama ofiarował na końcu? Jak on użył naukę o usprawiedliwieniu z wiary w pobudzeniu do uwielbienia Boga i Chrystusa? Do wiary, nadziei, miłości, i posłuszeństwa? Do pocieszania? Do samokontroli i cierpliwości? Do poświęcenia? Do wzmocnienia? Do pokoju? Do radości? Do przebaczania? Do rodzicielskiej dobrotliwości, cierpliwości i litości? Do miłości ku grzesznikom? Do pokory? Do szczerości? Do sprawiedliwości? Do męstwa? Do odwagi w obliczu śmierci? Do braterskiej miłości? Do nienawiści grzechu? Tak czyniąc, jak on zastosował doktrynę o usprawiedliwieniu z wiary?

(20) Jakie właściwe miejsce ta doktryna dała Luterańskiemu Kościołowi? Dlaczego? Jak powinniśmy czuć się względem usług pozafiguralnego Elisama?

(21) Nad jaką grupą książęcych ofiar zastanowimy się następnie? Kto reprezentował tych ofiarników? Co słowa Gamalijel i Pedasur znaczą? Jak ich znaczenia stosują się pozafigural-nie? W której figurze jest opuszczony Kościół Kongregacjonalny? Gdzie on należy w tej figurze? Dlaczego? W których denominacjach jego specjalna nauka została przyjęta? W jakiej figurze jest on przedstawiony? Przez które pokolenie?

(22) Jaka figura ilustruje Kościół organizacyjnie? Czym jest Kościół z tego punktu zapatrywania? Co jest przedstawione przez kręgosłup ludzki? Przez siedem kręgów szyjnych, dwanaście kręgów piersiowych i ich dwanaście par żeber? Pięć kręgów lędźwiowych? Kość krzyżową i kość ogonową? Prawe ramię i prawą rękę? Lewe ramię i lewą rękę? Prawą nogę i stopę? Lewą nogę i stopę? Stopy odrębnie od nóg?

(23) Kto rządzi Kościołem? Jakie klasy sług On używa w Kościele? Jakie są ich odrębne funkcje? A jakie Apostołów i "onego Sługi"? Wszystkich innych? Co nie jest ich funkcją. Czego miejscowy kościół nie może uczynić innemu miejscowemu kościołowi lub powszechnemu Kościołowi, czy też na odwrót? Jakie jest pokrewieństwo między nimi? Kto jest Głową miejscowego kościoła? Kto pod Nim rządzi jego sprawami? Jak to oddziałowuje na zbór? Określ władzę Dwunastu i "onego Sługi" pod tym względem a także przywileje i ograniczenia wszystkich innych.

(24) Podaj w skróceniu treść dwóch poprzednich paragrafów. Jakie pokrewieństwo mają te rzeczy do szafarskiej doktryny Kościoła Kongregacjonalnego? Określ tę doktrynę. Jakie trzy rzeczy ona obejmuje? Jak zbór stoi w pokrewieństwie do wszystkich innych chrześcijan i zborów? Jakie dwa słowa określają tę doktrynę?

(25) Co można uczynić z tą doktryną? Kto potwierdził tę doktrynę? Jakie siedem rzeczy dowodzą jej prawdziwości, o ile się to tyczy rządzenia przez kongregację swymi sprawami? Co za wniosek powinien być wyciągnięty z tych dowodów? Jaki jeszcze fakt jest zgodny z tym wnioskiem? Co ilustruje tę zgodność? Dlaczego Kościół Kongregacjonalny stoi na zachodzie pozafiguralnego Przybytku?

(26) Kto zapoczątkował ruch, później przekręcony na Kościół Kongregacjonalny? Jakie są główne zarysy jego historii i czynności do 1578 roku? Od 1578 do 1580?

(27) Do czego jego czynności pobudziły go? Dlaczego? W ilu więzieniach był on więziony? Jakie były jego działalności i nieszczęścia w Holandii? Co on uczynił w roku 1583? Co zdaje się być powodem jego dziwnego postąpienia? Co czyniono w Anglii z jego naśladowcami i książkami i to przez wiele lat?

(28) Przeciw jakim błędom protestował w swych naukach br. Browne? Co on przywrócił? Przeciw czemu? Co było korzeniem, pniem i gałęziami tej wielkiej apostazji? Od którego punktu zaczęła się apostazja? Co jest, a co nie jest biblijnie wyznaczonym urzędem starszego? Jaki był stan starszych podczas okresu efeskiego? Dlaczego? Jaki skutek to wywierało na starszych, chciwych władzy? Co Apostołowie, zwłaszcza Św. Paweł, uczynili odnośnie apostazji? Jaki był skutek? Kiedy odstępstwo zaczęło objawiać się otwarcie? Wyjaśnij tę sprawę. Jak działalności przesiewaczy Żniwa Żydowskiego są spokrewnione z tą apostazja? Potwierdź tę odpowiedź.

(29) Udowodnij, że kościoły apostolskie zwykle miały więcej niż jednego starszego, czyli biskupa. Jak ci starsi się różnili? Jak to ma być uważane? Jak starsi uważali tę różnicę? Jak można to usprawiedliwić? Do czego to zwykle doprowadzało? Jak należy zapatrywać się na to? Co byłoby lepszym sposobem postępowania odnośnie przewodniczenia zebraniom starszych i zebraniom zgromadzenia? Jak bracia na początku okresu Smyrneńskiego zaczęli wyrażać się o tym starszym lub biskupie? Jak Nowy Testament używa słów starszy i biskup? Daj dowód na to. Które słowo stopniowo zaczęło być wyłącznie zastosowywane do przedniejszego starszego? Co to przyniosło z sobą? Jakie różnice wystąpiły w tym błędnym rozwoju? Kiedy ten pogląd stał się ogólnym? Dlaczego taki urzędnik był uważany za koniecznego? Określ listy Ignacjusza. Jakiego charakteru jest ich wiarygodność? Jeżeli listy te są wiarygodne, jakiego poglądu wg nich był około 116 R. P. Ignacjusz odnośnie biskupów i starszych? Jaki był charakter przewagi tego błędu? Jaki pogląd zaczął nauczać Cyprjan w 251 R. P.? Około którego czasu ten pogląd wszędzie górował?

(30) Jaki jeszcze błąd towarzyszył temu? Za czasów Cyprjana jacy biskupi funkcjonowali, a jacy jeszcze nie funkcjonowali? Jakie zło biskupi wyrządzili starszym? Jakie zło starsi wyrządzili zborom? Jak i jakim sposobem oni to uczynili? Jak oni odróżniali się od swoich braci? Jaki był skutek tego? Szczególnie kiedy?

(31) Co było pierwszym sposobem w osiągnięciu tego celu? Co było drugim? Co było trzecim? Jaki był skutek tego dla kleru, quasi-kleru i laików? Jak to się rozwijało pod względem czasu w rozmaitych miejscowościach? Kiedy omawiany błąd był całkiem powszechny? W łączności, z jakim wypadkiem?

(32) Co było następnym wzrastającym błędem? Przez jakie stadia ten błąd wzrósł? Co przyczyniło się do rozkrzewienia tego błędu? Daj przykład z czasów apostolskich właściwego użytku pomocy od sąsiedniego zgromadzenia w czasie potrzeby. Jaka była różnica w zasadzie między tym przypadkiem a wzrastającym błędem? Dlaczego? Co oni uczynili? Co to uczyniło z porządkiem Pańskim odnośnie niezależności każdego zboru? Jakie zebrania odbywali biskupi? Co te zgromadzenia czyniły kościołom? Gdzie nie znajdujemy takiej unii kościołów i takich synodów lub soborów? Kiedy i dlaczego odbyły się pierwsze synody? Określ rozwój soborów. O jakich dwóch kierunkach spraw one decydowały dla kościołów? Gdzie i kiedy odbył się pierwszy powszechny sobór? Jakie doktryny on szczególnie uchwalił? Pod jaką karą były one wprowadzane? W jaki sposób myślano o soborach powszechnych? Jaka teoria była podstawą tego? Jakie specjalne dwie rzeczy wynikły z tego zjawiska?

(33) Streść apostazję dotąd badaną. Jakie jeszcze mylne rozwinięcie powstało? Jak ono było usprawiedliwione? Jak doszło do tego? Określ sferę działalności biskupa zanim ten mylny rozwój się zaczął. Daj kilka ilustracji przedstawiając różne strony stanowiska biskupa przed nastaniem biskupa diecezjalnego.

(34) Jak diecezjalny biskup stoi wobec biskupa zborowego? Jak powstał diecezjalny biskup? Co było diecezją? Czym w tej łączności był biskup pozamiejski? Jak on stał się pastorem (księdzem) w kościele?

(35) Co było następnym krokiem apostazji w organizacji? Którzy biskupi stali się metropolitami? Kiedy oni powstali? Kiedy i gdzie oni dostali swoje tytuły? Jakie były ich władze i jaki był ich zakres działania? Przytocz przykład na ten punkt.

(36) Na ile prefektur Konstantyn podzielił cesarstwo? Co później było dołączone do nich? Jaki tytuł był dany metropolitom w stołecznych miastach tych prefektur? Komu początkowo były nadane te tytuły? Który sobór dał im te tytuły? Jak biskup rzymski postąpił względem tego tytułu? Dlaczego? Co on wziął zamiast tego? Kiedy i gdzie czwarta stolica patriarchy była utworzona? Jaka była ranga tego, który ją obejmował? Kiedy piąta stolica patriarchalna była utworzona? Które stolice patriarchów były w ciągu trzech lat zniszczone? Przez kogo? Określ jurysdykcje i władze patriarchów. Którzy metropolici nie podlegali władzy patriarchów?

(37) Jaki powstał spór o równość? Jakie 18 powodów doprowadziły do tego, że papież wyszedł z tego sporu, jako głowa wszystkich kościołów? W którym stuleciu?

(38) Jak powstała świecka władza papieża, jak się powiększała i doszła do najwyższego szczytu? Jak zaczęła zmniejszać się i jak się zakończyła? Jak jego religijna władza nad wieloma ludźmi zaczęła zmniejszać się?

(39) Jaką odpłatę za uzurpacje otrzymali starsi, biskupi metropolici, kardynałowie, patriarchowie i papieże? Jakie jest pokrewieństwo szafarskiej doktryny Kościoła Kongregacjonalnego wobec każdego zarysu organizacyjnej apostazji? Co trzeba pamiętać, aby dobrze oszacować ruch Browne? Dlaczego?

(40) Kiedy, przez kogo i przez jaką naukę był ten ruch zamieniony w sektę? Kto nieco później głosił ten nowy pogląd? Kto zawiózł go do Ameryki? Kto był głównym jego krzewicielem w Ameryce? Którzy dwaj mężowie przywrócili czysty kongregacjonalizm w Ameryce? Kto jako późniejszy obrońca kongregacjonalizmu krzewił go w 19-tym stuleciu? Kto jest figurą na nich? Jakie zasady kongregacjonalne oni skazili w tworzeniu z ruchu Browne zorganizowanej denominacji i przez napisanie ich credo?

(41) Co pozafiguralny Gamalijel musiał uczynić, by ofiarować swoją misę? Jak on ofiarował swoją misę przeciw grabieżcom władzy i żądnym panowania starszym, biskupom, metropolitom, patryjarchom, kardynałom i papieżom? Jak ona naprawia pychę kleru, bezbożną ambicję, uzurpacje, tyranię, oszukaństwo, zabobony, samowywyższenie, ciemiężenie i błąd? Łupiestwo, degradację, ciemnotę, słabość, formalizm, światowość i służalczość ludzi, wytwarzane przez klerykalizm? Szukających stanowiska i uzurpatorstwa w miejscowym zborze? Planujących kontrolowanie zboru w jego rozmaitych funkcjach? Niebraterskość? Pożądliwość? Kłótliwość? Próżność? Niepoddanie? Nieprzystojne postępowanie starszych lub diakonów? Lenistwo? Niedbałość? Obojętność? Co ona czyni w wymierzaniu karności w przestępstwach, w zrywaniu i przywracaniu społeczności? W streszczeniu, co pozafiguralny Gamalijel dokonał przez taką czynność?

(42) Co więcej pozafiguralny Gamalijel uczynił? Pod jakimi względami? Jak on odpowiedział na zarzut, że zborowi nie można bezpiecznie polecić władzy? Na potrzebę zdolniejszych sług w zborze, którzy dają się użyć pod klerykalizmem? Na potrzebę takich rządów, aby utrzymać porządek? Na zarzut prezbiterianów twierdzących, że ideałem rządu kościelnego według Pisma Św. jest arystokracja składająca się z miejscowych i synodycznych starszych? Na argument prezbiterianów co do nazw i słów w Piśmie Św. opisujących starszych i ich pracę?

(43) Jakimi czterema sposobami pozafigu-ralny Gamalijel zbił episkopalne argumenty o następstwie apostolskim jako przeciwne kongregacjonalizmowi? Jakimi pięcioma sposobami on dowiódł Pismem Św. błędności twierdzenia biskupów, że jako władcy nad prezbiterami byli oni władcami nad zborami? Jakimi trzema sposobami on zbił twierdzenia metropolitów (arcybiskupów), kardynałów i patriarchów? Jakie odpowiedzi oni dali papieżowi na jego pretensje do władzy? Co on dokonał przez te zbijania?

(44) Co znaczy jego ofiarowanie łyżki? Jak on pokazał, że kongregacjonalizm doprowadza do sprawiedliwości wobec Boga? Chrystusa? Wobec braci? Urzędników zborowych? W urzędnikach zborowych? Do pokory? Do powiększania poczucia osobistej odpowiedzialności w sprawach zborowych? Do braterskiej miłości i wzajemnej troskliwości? Do cichości? Do długiego znoszenia? Cierpliwości? Do miłości i obrony wolności? Do ofiary? Do poznania właściwego pokrewieństwa w Ciele? Do wiary? Do miłości i posłuszeństwa prawu i porządkowi? Do nie światowych metod? Do świętobliwości? Do wydawania świadectwa w swej własnej społeczności i na zewnątrz? (Nadmień niektóre skutki tej ostatniej czynności). Do wzajemnych pokrewieństw starszych i zboru? Czym w streszczeniu jest ofiarowanie łyżki przez pozafiguralnego Gamalijela?

(45) W jakich innych denominacjach kongregacjonalizm był przyjęty i przyniósł bło-gosławieństwo? Co ta doktryna uczyniła onemu Słudze? Co on uczynił z nią? Kto po jego śmierci wystąpił przeciw niej? Która organizacja jest głównym winowajcą? Jak? Jaki specjalny błąd pomógł do tego błędnego wzrostu?

(46) Określ rozmaite formy klerykalizmu praktykowane między wieloma z ludu w Prawdzie. Co oni uczynili z rządem zborowym? Jak niektórzy z ludu w Prawdzie sprzeciwiają się temu? Jak inni poddali się klerykalizmowi? Co to nam przypomina? Jak długo klerykalizm będzie panował wśród ludu w Prawdzie?

(47) Jakie stosowne napomnienie autor kieruje do oświeconych Epifanią braci? Do ich starszych? Do zborów mających wiernych starszych? Do zborów mających starszych żądnych władzy? I do wszystkich ogólnie? Jaki będzie skutek, jeżeli to napomnienie będzie przestrzegane?

(48) Ile wierszy dotąd zbadaliśmy z 4 ks. Moj. roz. 7? Którego pokolenia ofiary będziemy teraz badali? Gdzie pozafigura Benjaminitów była już podana? Co rozumiemy w tej łączności przez słowo "fanatyczne"? Kto może służyć pod tym względem, jako przykład? Wyjaśnij rozmaite zarysy tych przykładów. Jakie zło towarzyszy takim manifestacjom?

(49) Co powinno się pamiętać przy badaniu pozafiguralnego Benjamina, Manasesa i Efraima? Wytłumacz różnicę między obrazem Jakuba a obrazem przybytku względem tych właśnie pokoleń, figurę i pozafigurę. Jaka rzecz godna uwagi jest połączona z tymi trzema pokoleniami na zachodzie figuralnego i pozafiguralnego przybytku? Dlaczego te zmiany były uczynione? Co to prawdopodobnie znaczy?

(50) Kto był książęciem nad pokoleniem Benjaminowym? Co oznaczają imiona Abidan i Gedeoni? Co ich znaczenie reprezentuje?

(51) Co jest szafarską prawdą sekt fanatycznych? Co jest szczególnym zarysem ich poglądu na prawdziwą religię? Do czego to ich doprowadza? Gdzie to się jasno objawia? Co jest błędem a co prawdą w tym poglądzie? Jak osiągamy równowagę w tej sprawie? Określ rażące przejawy wśród sekt fanatycznych i ich rezultat.

(52) Jak na ogół zapatrujemy się na ich szafarską prawdę? Co potrzeba było do uzupełnienia tej prawdy? Dlaczego nie mogli dać całej prawdy? W jaki sposób jest to reprezentowane przez ich stanowisko koło przybytku? Jaką prawdę Bóg im powierzył? Jak się nazywają główni ich wodzowie utracjusze koron? Do której z sekt każdy z nich należał? Co dobrego znajdujemy w tych wodzach?

(53) Co uczyniło ich prawdę pokarmem na czas słuszny? Jakie były warunki w Europie za czasów Jerzego Foxa w państwie? kościele? społeczeństwie?

(54) Jakie były wówczas warunki i władcy w Szkocji i Anglii?

(55) Jakie były warunki w kościele w Szkocji i Anglii za czasów Jerzego Foxa? Jakie trzy partie powstały w Kościele Anglikańskim? Wymień cztery formy zła, jakie wyszło z tych partii? Jaki był skutek tego zła? Jaka religijna potrzeba dała się zauważyć w całej Europie? Jak Bóg zaspokoił tę potrzebę?

(56) Kto był narzędziem Pańskim aby ogłosić tę potrzebną prawdę? Kiedy on się urodził? Na jaki czas przypadł jego okres kształtowania? Jaki był jego charakter, gdy był chłopcem? Gdy był młodzieńcem? Co on uczynił, aby osiągnąć religię? Kogo on się radził? Jaki był skutek? Co on wtedy uczynił? Co było mu radzone na zaspokojenie głodu serca? Jak i kiedy znalazł on pokój? Co uczynił tego samego roku? (C.d.n.).

TP ’75, 57-63.