TYMCZASOWE I OŻYWIONE, PRZYPISANE I AKTUALNE USPRAWIEDLIWIENIE
Pytanie: - Proszę podać wkrótkości jaka jest różnica między tymczasowem, a ożywionem Usprawiedliwieniem i między przypisanem a aktualnem Usprawiedliwieniem?
Odpowiedź: - Tymczasowe Usprawiedliwienie jest czynem Bożym, przez który to czyn, zanim zasługa Chrystusowa może być przypisaną na korzyść danej jednostce - t. j. niepoświęconej osobie, która okazuje pokutę przed Bogiem i wierzy w Jezusa - Bóg w celu, aby zachęcić taką osobę do poświęcenia samej siebie, traktuje ją tymczasowo, jak gdyby zasługa Chrystusowa była przypisaną na jej korzyść i jak gdyby wyrok Adamowy ciążący na niej był przekreślony, chociaż w rzeczywistości ani jedno ani drugie nie zostało uczynione dla niej. Ożywione Usprawiedliwienie jest czynem Bożym, przez który to Czyn, po przypisaniu zasługi Chrystusowej danej jednostce - t. j. osobie, która w dodatku po okazaniu pokuty przed Bogiem i wiary w Jezusa poświęciła się - Bóg aktualnie i na zawsze przekreśla jej wyrok Adamowy ciążący na niej, oraz aktualnie i raz na zawsze przebacza jej grzechy Adamowe. Aktualne czyli istotne Usprawiedliwienie i przypisane Usprawiedliwienie są używane w przeciwstawieniu jednego z drugiem w dwa odrębne sposoby: (1) Pierwszy sposób jest używany w przeciwstawieniu tymczasowego i ożywionego Usprawiedliwienia. Tymczasowe Usprawiedliwienie jest tylko przypisanem przekreśleniem kary Adamowej i przypisanem przebaczeniem grzechów Adamowych przez Boga; a zatem Bóg, jako autor Usprawiedliwienia, nieprzebaczył w rzeczywistości danej osobie, ani nie przekreślił jej w rzeczywistości wyroku Adamowego, a zatem trzyma jeszcze taką osobę rzeczywiście pod wyrokiem nieprzebaczalnym; podczas gdy ożywione Usprawiedliwienie, jakie jest udzielane przez Boga, jest rzeczywistem i wiecznem przekreśleniem kary Adamowej, rzeczywistem i wiecznem przebaczeniem grzechów Adamowych, a wskutek tego dana osoba staje się spadkobierczynią przypisany zasługi Chrystusowej. Można zauważyć, że przypisane Usprawiedliwienie i aktualne czyli istotne Usprawiedliwienie w pierwszem znaczeniu tych wyrażeń odnoszą się do czynów, które należą do samego Boga, a wcale nie odnoszą się do doskonałości lub niedoskonałości osób o których mowa. One spoglądają na te dwa rodzaje Usprawiedliwienia zupełnie z punktu ich stosunku do wyroku Adamowego i do Boga jako Sędziego, decydującego ich stosunek do owego wyroku. W tern znaczeniu tych wyrażeń Bóg sam usprawiedliwia i to jako Sędzia; według wyrażenia Ap. Pawła w Liście do Rzymian 8:33, gdzie mówi: "Bóg jest który usprawiedliwia". (2) Drugi sposób jest przeciwstawieniu fizycznego, umysłowego, moralnego i religijnego położenia osób o których mowa: W tern znaczeniu tych wyrażeń, ta osoba jest w przypisany sposób usprawiedliwiona, która podczas gdy w rzeczywistości jest niedoskonałą pod względem fizycznym, umysłowym, moralnym i religijnym jest jednak liczoną przez Boga za doskonałą w jej fizycznych, umysłowych, moralnych i religijnych władzach, ze względu na wiarę w Chrystusa, Zbawiciela; podczas gdy osoba jest aktualnie usprawiedliwiona, gdy władze fizyczne, umysłowe, moralne i religijne są rzeczywiście doskonałemi (a nie tylko uważanemi za doskonałe, chociaż w rzeczywistości są niedoskonałe). Tomy brata Russell'a. wskazują szczególnie na drugi sposób różnicy, podczas gdy późniejsze jego pisma wskazują na pierwszy sposób różnicy. P.T. 1919, 115.
TP ’34, 96.