PYTANIA I ODPOWIEDZI

    PYTANIE: W Ew. Mat. 26:34 (por. Łuk. 22:34; Jana 13:38) jest podana wypowiedź Jezusa do Piotra, że zanim kogut zapieje tej nocy, Piotr zaprze się go trzy razy; lecz w Ew. Mar. 14:30 jest podane, że Jezus powiedział: "Dziś tej nocy, pierwej niż dwakroć kur zapieje, trzykroć się mnie zaprzesz". Ile razy piał kogut w związku z zaparciem się przez Piotra naszego Pana? Czy mamy rozumieć, że Jezus uczynił obie wypowiedzi?

    Odpowiedź: Jezus niewątpliwie wypowiedział oba oświadczenia; każdy pisarz podaje to oświadczenie, które szczególnie większe wywarło na nim wrażenie. Wyrażenie "pierwej niż kur zapieje" jest użyte w znaczeniu technicznym i w znaczeniu naturalnym. W znaczeniu technicznym oznaczało to trzecią godzinę rano (Mar. 13:35), (ponieważ o tej porze na Wschodzie koguty zazwyczaj pieją. Stąd powstał zwyczaj nazywania trzeciej godziny rano "pianiem koguta".

    Oświadczenie Jezusa w Ew. Mat. 26:34 używa wyrażenia w jego sensie technicznym. Zgodnie z tym możemy je omówić w następujący sposób: Tej samej nocy przed godziną trzecią zaprzesz się mnie trzy razy. W Ew. Mar. 14:30, 68, 72 słowa są użyte w znaczeniu naturalnym, tzn. tej nocy zanim kogut zapieje dwa razy Piotr zaprze się Jezusa trzy razy. Drugie zapianie, o którym tu mowa, miało zazwyczaj miejsce o godzinie trzeciej rano: natomiast pierwsze pianie następowało wcześniej, w czasie niezwykłym, przed ogólnym pianiem kogutów. Jest bowiem faktem zauważonym z doświadczenia, że wyjątkowo szczególnie około czasu pełni księżyca, niektóre koguty pieją przez dobrą chwilę zanim zaczną piać koguty w ogólności. W tym wypadku kogut zapiał jakiś czas przed trzecią godziną lub przed czasem piania kogutów. Rozumiemy więc, że Jezus najpierw użył wyrażenia z Ew. Mat. 26:34, a potem gdy Piotr gwałtownie zaprzeczał Jego oświadczeniu, Jezus dodał w celu podkreślenia oświadczenia, że trzykrotne zaparcie nastąpi przed dwukrotnym pianiem koguta - pierwsze niezwykle wczas, a drugie zwykłe pianie. (B.S. `66, 23)

 

 

    Pytanie: Czy niewiasta, która polała nogi Jezusa łzami pokuty i otarła swymi włosami była Marią Magdaleną?

    Odpowiedź: Pismo Święte nigdzie nie mówi aby one były tą samą osobą. Tradycja rzymska bez żadnej podstawy biblijnej twierdzi o ich tożsamości, tym sposobem fałszywie oskarżając Marię Magdalenę, iż była nierządnicą. Twierdząc, że Maria Magdalena była uratowana z wszeteczeństwa rzymsko-katolicy uczynili ją patronką, świętą, która stara się ratować nierządnice do czystego życia, a nawet miejsca schronienia dla pokutujących nierządnic nazywają "Magdalenami". Chociaż Biblia uczy, że Maria Magdalena była zbawiana przez naszego Pana z opętania przez siedmiu demonów, to jednak nigdzie nie ma wzmianki, że była ona upadłą niewiastą. A więc powinniśmy powstrzymywać się od obmawiania jej jako upadłej niewiasty i powinniśmy korygować to oskarżenie przy każdej sposobności. (P `42, 62)

 

 

    Pytanie: Kogo przedstawia Jefte i jego córka?

    Odpowiedź: Br. Johnson podał tłumaczenie pozafigury Jeftego w E. tomie 10, 472-482. W wielkim obrazie Jefte przedstawia reformatorów, którzy byli wyrzuceni przez swych rzymskich braci, a zwłaszcza takich jak Marsyliusz, Tauler i Wyclif wraz z innymi. W małym obrazie on przedstawia br. Johnsona. Córka Jeftego w wielkim obrazie przedstawia nadmierny wpływ nad braćmi zdobyty przez reformatorów, który zdobyli w zwycięskich walkach dla Pana (E. tom 10, 474, par. 2); a w małym obrazie ona przedstawia władze mianowania pielgrzymów na warunki parousyjne, które bracia oświeceni Epifanią dali br. Johnsonowi.

TP ’67, 14-15.

Wróć do Archiwum