PYTANIA I ODPOWIEDZI
KIEDY SIOSTRY MOGĄ ODPOWIADAĆ
Pytanie: Czy na zebraniach badań bereańskich siostry mają wolność odpowiadać na jakiekolwiek pytanie postawione zborowi w sposób ogólny przez przewodniczącego, czy też one powinny odpowiedzieć tylko wtedy, gdy przewodniczący stawia im pytania, powołując je po nazwisku?
Odpowiedź: Ani w rozprawie na temat "Zakres Niewiasty w Kościele" w tomie 6, str. 317-327, ani w artykule "Metody Bereańskie" (T.P. '24, 58-62; '66, 48, 56-60), ani gdziekolwiek indziej w pismach Prawdy nie znajdujemy oświadczenia, że w badaniach bereańskich siostry mają tylko odpowiadać, gdy pytania są im stawiane, przez powołanie je po nazwisku. W Ks. Pytań, str. 548, znajdujemy pytanie: "Czy jest to biblijnym dla sióstr odpowiadać na pytania lub dawać biblijne odnośniki, gdy nie są do tego wezwane przez starszego?" Brat Russell odpowiada: "Ja myślę, że takie coś nie jest nauczaniem. Odpowiadać na pytania w bereańskim badaniu Pisma Świętego nie jest nauczaniem...". W T.P. '66, 58, szp. 1, par. (2) (por. z T.P. '24, 60, szp. 1, par. 2) jest powiedziane, że po przedstawieniu przez starszego pytania około dwom lub trzem osobom, powołując je kolejno po nazwisku, starszy następnie przedstawia swoje pytanie zborowi w ogólności dla dodatkowych komentarzy lub różniących się od tych, które już były podane przez dwie albo trzy osoby, którym pytanie to najpierw było stawione. Potem po trzecie "gdy WSZYSCY, którzy pragnęli się wyrazić [nasze podkreślenie; to więc nie wyklucza nikogo, ani braci, ani sióstr], odpowiedzieli", niech starszy poda swoją myśl jako streszczenie dyskusji.
W T.P. '67, 47, szp. 1, par. 4 i szp. 2, par. 2 (por. z P '26, 78) jest powiedziane, że w zebraniach badań, takich jak lekcje bereańskie, siostry mogą "odpowiadać na stawione im pytania przez przewodniczącego". Proszę zauważyć, iż nie jest powiedziane, że "przedstawienie" lub "stawienie" pytań siostrom musi zawsze być uczynione przez powołanie ich po nazwisku. Pytania, które są "przedstawione" albo "stawione" zborowi w ogólności przez przewodniczącego bez wymieniania jakiegokolwiek nazwiska, są więc "przedstawione" lub "stawione" każdemu, każdemu bratu i każdej siostrze w zborze jako części tego zboru. Każdy więc brat czy siostra, powinni czuć się wolnymi w podaniu swojej odpowiedzi, czyniąc to w duchu chrześcijańskiej miłości i pokory, we właściwym szacunku do przewodniczącego i w poważaniu drugich oraz ich praw i przywilejów, tak jak to jest przedstawione w T.P. '65, 58 pod nagłówkiem "Metody Dla Udziału Zboru". P '71, 13
NAKRYWANIE GŁOWY NA ZEBRANIACH ZBOROWYCH
Pytanie: Dlaczego bracia powinni mieć swoje głowy odkryte, a siostry przykryte na zebraniach zborowych?
Odpowiedź: Apostoł Paweł przedstawia powód tego w 1 Kor. 11:3-7, 10-15, a brat Russell wyjaśnia to w F 325-327. Jeżeli zachowamy w pamięci , zasadę, że na zebraniach zborowych bracia przedstawiają Chrystusa - Głowę, a siostry przedstawiają Kościół - Ciało Chrystusowe, to dopomoże nam to zrozumieć, dlaczego siostry nie powinny nauczać "w kościele". Jak w żaden sposób Kościół nie powinien usiłować nauczać Jezusa, Głowę, tak podobnie w żaden sposób siostry - gdy przedstawiają Kościół, Ciało Chrystusowe - nie powinny usiłować wpajać swoich myśli (tzn. nauczać) na zebraniach, gdzie bracia przedstawiają Jezusa, ponieważ to symbolizowałoby, że Kościół może nauczać Jezusa.
Z drugiej strony, tak jak Kościół ma prawo do uczenia się od Jezusa, tak podobnie we wszystkim co należy do udziału uczącego się na zebraniu, siostry mogą brać udział, tzn. odpowiadać na pytania nauczyciela i stawiać pytania dla zdobycia informacji, tak jak to jest czynione w badaniach bereańskich. W zebraniach kazania siostry nie powinny przerywać mowy mówcy, aby np. stawić mu pytanie. Pytania, które mogą powstać w umysłach sióstr podczas wykładu, powinny być stawione potem (1 Kor. 14:35; F 323, par. 1). Poprzez zachowanie nakazanego przez Boga symbolu, siostry są zaszczycone przywilejem nauczania przez pantominę - one nauczają chwalebną doktrynę, że Jezus jest Głową, a Kościół jest Ciałem Chrystusowym. Natomiast przez gwałcenie tego symbolu z ich strony, nauczałyby one przez pantominę myśli, że Jezus nie jest jedyną Głową i że Kościół nie jest jedynym Ciałem Chrystusowym, ale że czasami dowoli Kościół może być Głową, a Jezus Ciałem Chrystusowym. Jeżeli bracia nie przykrywają swoich głów, a siostry je przykrywają na zebraniach zborowych, to dopomaga nam to zachować w pamięci właściwe pokrewieństwo pomiędzy Jezusem jako Głową, Nauczycielem, a Jego Kościołem jako Ciałem, czyli uczącymi się. P '71, 13
TP ’72, 16.