OFIARY KSIĄŻĄT WIEKU EWANGELII

(4 Moj. 7:30-47)

(Ciąg dalszy z T.P. '73,64)

    (54) Kilka lat później inna Armada była wysłana przez Filipa, którą spotkał prawie taki sam los. W końcu Elżbieta wygrała, a papiestwo przegrało. Można tu nadmienić o innych zamiarach papieskich przeciw angielskim władzom cywilnym, jak np. spisek, mający na celu wysadzić prochem parlament, całą rodzinę królewską i całą szlachtę brytyjską, a także Izbę Gmin i wszystkich przyjezdnych i miejscowych urzędników, tj. wytępić i zniszczyć prawie każdą wpływową jednostkę w Anglii; były również czynione starania ze strony Karola II i Jakuba II, by namówić papieża do obalenia władzy cywilnej; wszystko to jednak było odkryte przez czujny i wolność miłujący naród angielski. Przedstawiliśmy tutaj wysiłki papiestwa w celu obalenia państw i królów, których ono nie mogło kontrolować. Wszystko to było wbrew prawu Bożemu, które mówi: "Każda dusza niech będzie zwierzchnościom wyższym poddana" (Rzym. 13:1-6 itd.). Było to wśród tych różnych wypadków, że pozafiguralny Elijazaf po większej części ofiarował swoją czaszę - nauki zbijające - przeciw tym, którzy na korzyść supremacji papieskiej odmawiali tej supremacji Państwu nad wszystkimi obywatelami i z tego powodu daliśmy tak wiele historii o tych walkach. Papiescy teologowie, na podstawie papieskiego rzekomego zastępstwa Chrystusa na ziemi, usiłowali usprawiedliwić papieskie postępowanie ku władzom cywilnym, które się ośmieliły zrzucić z siebie jarzmo papieskie. Lecz pozafiguralny Elijazaf zaprzeczył im i pobił dowodami Pisma Św. każdy ich argument. Jego trzech najzdolniejszych przedstawicieli w zbijaniu to Jeremiasz Taylor, Izaak Barrows i Ryszard Hooker. Ci trzej stanowią najzdolniejszych przedstawicieli pozafiguralnego Elijazafa. Książka napisana przez Izaaka Barrowsa pod tytułem "Rozprawa o supremacji papieża", pozostaje do dnia dzisiejszego klasycznym dziełem na ten przedmiot i jest nader przekonywającym i niezbitym dowodem błędów papiestwa o jego supremacji w Kościele i w Państwie, a przeciw nauce Pisma Św., że każda dusza ma być poddana wyższym zwierzchnościom, tj. władzom cywilnym. Z Pisma Św., rozumu i historii, pozafiguralny Elijazaf atakował i pobijał te siedem twierdzeń, którymi papiestwo usiłuje dowieść swego prawa do supremacji nad Kościołem i Państwem, jako zastępca Chrystusa. Te siedem twierdzeń są następujące: (1) Św. Piotr miał supremację nad Apostołami; (2) Św. Piotra zwierzchnictwo, ze swymi prawami i przywilejami, nie było osobistym, lecz przechodzącym na jego następców; (3) Św. Piotr był biskupem w Rzymie; (4) Św. Piotr był nadal biskupem w Rzymie po śmierci i był takim w czasie śmierci; (5) biskup rzymski (według Boskiego postanowienia i przez prawo wtedy otrzymane) powinien mieć powszechną supremację i jurysdykcję nad Kościołem i Państwem; (6) rzymscy biskupi ustawicznie od czasów Św. Piotra cieszyli się i używali tej panującej władzy nad Kościołem, a od późniejszych stuleci i nadal nad Państwem i (7) ta władza jest niezłomną i niezmienną według zamiaru Boskiego.

    (55) Odpowiadając na pierwsze twierdzenie poza-figuralny Elijazaf przyznał, że Piotr spomiędzy oryginalnych dwunastu miał wyższość talentu, wyższość osobistych zalet, gorliwości i niektórych usług i był pierwszy co do czasu naznaczenia go do apostolstwa (Mat. 10:2); lecz zupełnie zaprzeczył temu, że on miał supremację i jurysdykcję nad innymi Apostołami: (1) ponieważ Pismo Św. nigdzie tego nie naucza; (2) ponieważ ustępy (Mat. 16:17-19; Łuk. 22:31, 32; Jana 21:15-17), które papiestwo tłumaczyło na poparcie swej supremacji, nie podają wcale takiej myśli; (3) ponieważ Pismo Św. nie pozwalało na supremację między Apostołami (Dz. Ap. 10:25, 26; Mat. 18:18; 20:2-28; 23:8; Łuk. 22:24-30; Obj. 21:14; Jana 21:20-22; Efez. 2:19-21; 1 Piotra 5:1-3; (4) bo gdyby Św. Piotr tego rodzaju wyższość rzeczywiście posiadał nad innymi Apostołami, to byłaby jasno podana w Piśmie Św.; (5) ponieważ nie ma żadnego przykładu w Piśmie Św., aby Św. Piotr kiedykolwiek używał takiej supremacji nad Apostołami lub Kościołem, a co dopiero nad Państwem; (6) ponieważ taka supremacja Św. Piotra sprzeciwiałaby się Chrystusowi, jako Głowie Kościoła i Apostołów i urzędowi Ducha Św., jako przedstawicielowi Chrystusowemu w Kościele; i (7) ponieważ nie było żadnej takiej doktryny nauczanej ani praktykowanej w pierwszych stuleciach po Apostołach. Pozafiguralny Elijazaf użył jeszcze innych argumentów przeciw pierwszemu twierdzeniu o papieskiej supremacji, lecz te były jego głównymi argumentami a z dowiedzeniem tychże i te inne sześć twierdzeń o papieskiej supremacji upada. W dodatku, oni przedstawili jeszcze inne dowody na te sześć danych twierdzeń. Z powodu, że Pismo Św. nic o tym nie wspomina ani pierwsze stulecie po Apostołach, dlatego przeczyli, by Św. Piotr biblijnie albo tradycyjnie miał mieć następcę prawem sukcesji (spuścizny) w swojej rzekomej supremacji. Gdyby pozafiguralny Elijazaf sam nie był w błędzie o apostolskim następstwie, to byłby więcej przeczył na tym punkcie z tej przyczyny, że Pismo Św. nie mówi o tym, aby Św. Piotr, albo który inny Apostoł miał mieć następcę. Z tego powodu, że Pismo Św. nic o tym nie wspomina, ani pierwsze lub drugie stulecie, pozafiguralny Elijazaf przedstawił, że nikt nie może udowodnić, ażeby Św. Piotr był kiedykolwiek w Rzymie, albo, że był biskupem w kościele rzymskim. Dalej twierdził, że gdyby Św. Piotr rzeczywiście zajmował tam taki urząd to Św. Paweł w liście do Rzymian i Łukasz w Dziejach Apostolskich w łączności z pobytem tam Pawła, byłby przecież coś nadmienił o tym, gdy pisał list do Rzymian, albo o rzymskich braciach. A także spierał się, że Św. Piotr był uczyniony specjalnym Apostołem do Żydów, a Św. Paweł Apostołem do pogan, co obala tak zwane rzymskie biskupstwo Św. Piotra. Dalej przedstawił, że dopiero w trzecim stuleciu bujna fantazja powstającego Antychrysta wynalazła tę plotkę o biskupstwie Św. Piotra w Rzymie i że potem do tej opowieści dodano, iż rzekome (urojone) biskupstwo istniało tam 25 lat przed jego śmiercią! On nauczał, że jedynym dowodem co do czwartego twierdzenia były bezpodstawne wywody papieży i ich stronników; ponieważ wykazał, że ani Pismo Św., ani wiarygodna historia nie dowodzą, ani wspominają o tym. Co do piątego papieskiego twierdzenia pozafiguralny Elijazaf również wykazał, że nie ma najmniejszej podstawy Pisma Świętego, rozumu, ani wiarygodnej historii, by temu wierzyć. Dowiódł, że rzymski biskup wzrastał stopniowo do władzy w przeciągu wielu stuleci przez rozmaite pomyślne wypadki, oszustwa, przywłaszczenia, poparcia od różnych królów itp., którzy, będąc w różnych kłopotach, szukali łaski i względów papieskich, a w zamian udzielali jemu łaski i władzy, a nieraz i darowizny w postaci obszarów ziemi. Pozafiguralny Elijazaf zaprzeczył całkowicie prawdziwości szóstego twierdzenia i podał bardzo wiele faktów na udowodnienie, że rzymski biskup w pierwszych stuleciach Kościoła nie miał supremacji nad całym Kościołem, ani też nie miał zawsze supremacji nad zachodnim Kościołem od pierwszych stuleci. Ze względu na wykazanie nieprawdziwości poprzednich sześciu twierdzeń i obaleniu ich, nie będziemy nic nadmieniali o siódmym twierdzeniu.

    (56) Pobijając wywody o papieskiej supremacji w Kościele, pozafiguralny Elijazaf równocześnie obalał twierdzenia o papieskiej supremacji w państwie. Pobił także argumenty papieskie o władzy papieża nad wszystką władzą cywilną, udowadniając, że taka władza nigdy nie była uznawana w Kościele, aż dopiero wtenczas, gdy papież dostał władzę cywilną w szóstym stuleciu; że doczesną władzę papież otrzymał przez spokojną, lecz bezprawną uzurpację, przychylne warunki i sprzyjanie uległym znajdującym się w potrzebie księstwom; że papież był nawet wasalem Karola Wielkiego; że dopiero w dziewiątym stuleciu przez fałszywe dekretalia Izydorowe, które teraz papiestwo przyznaje, że były fałszywe, jak i darowizny Konstantyna (o czym już wspomniał papież Adrian I w swoim liście pisanym do Karola Wielkiego roku 788), została przedstawiona absolutna supremacja papieża, jako zastępcy Chrystusa nad Zachodnimi państwami, jako starożytna doktryna; że te dekretalia pozostawały niezastosowane aż do czasu Hildebranda w jedenastym stuleciu, ponieważ aż dotąd były dogmatycznie opracowywane, aby je można było zastosować do całego świata; i że nie prędzej, aż dopiero w trzynastym stuleciu, za czasów Innocentego III zaczęły być wprowadzane uniwersalnie w praktykę. Tym sposobem pozafiguralny Elijazaf dowiódł, że obie fazy papieskiej supremacji stopniowo wzrastały przez wiele stuleci, a nie powstały z Pisma Świętego; a ich twierdzenie, że powstały z Pisma Świętego było błędne i jako takie zostało pobite. Ponadto udowodnił z nauk i przykładów Chrystusa, Apostołów i pierwotnego Kościoła, że Głowa i członkowie Kościoła, póki są w ciele mają być poddani władzy cywilnej. W poprzedniej części tego artykułu zacytowaliśmy odnośne ustępy i nie będziemy cytować ich tutaj. Tym sposobem pozafiguralny Elijazaf ofiarował swoją czaszę.

    (57) Pozafiguralny Elijazaf ofiarował też w swoim nauczaniu swoją łyżkę, tj. nauki etyczne - ćwiczenie w sprawiedliwości. Przedstawił on, że najgorsza tyrania w państwie jest zawsze lepsza niż anarchia i dlatego lud Boży za korzyści otrzymywane nawet od najgorszych rządów jest obowiązany być posłuszny prawom krajowym, które nie stoją w przeciwieństwie Pismu Świętemu - a tym sposobem mieli posłusznie odcierpieć kary na nich nałożone, jako część ich cierpień dla sprawiedliwości. Pozafiguralny Elijazaf wykazał, że takie postępowanie w posłuszeństwie pozwoli wyrobić w sobie samozaparcie, porządek, pokój, zadowolenie, wiarę, nadzieję, miłość, cichość, wierność i siłę charakteru. Dowiódł, że takie postępowanie dopomogłoby innym do wyrobienia pewnych zalet, a ostatecznie można by je zalecić krnąbrnym urzędnikom państwowym. Udowodnił, że w tym wszystkim serca i umysły ludu Pańskiego wzrastałyby w łasce, znajomości i owocności w służbie, przygotowując się przez to do Królestwa. A zatem użył on tę naukę na wprowadzenie sprawiedliwości, a przez to wprowadzał polityczny pokój, zadowolenie i dobrobyt; i w tym uczynił wiele dobrego w Wielkiej Brytanii, w jej koloniach i w Ameryce. A tym samym ofiarował swoją łyżkę.

 

PYTANIA BEREAŃSKIE

(1) Ile lekcji mieliśmy dotąd z 4 ks. Moj. roz. 7-go? Określ w skróceniu te lekcje. Do jakich pokoleń należeli trzej książęta, których ofiary będziemy studiowali następnie? Po której stronie przybytku oni obozowali? Jakie imię miał książę z pokolenia Rubenowego? Co znaczą imiona Elisur i Sedeur? Na kogo figurą było pokolenie Rubenowe? Co reprezentuje Jakubowe spłodzenie Rubena? Na jaki kościół był ten ruch zamieniony? Przez kogo? Jak ta denominacja była najpierw nazwana? Kogo ona obejmowała? Dlaczego i kiedy jej nazwa była zmieniona? Jakie dwa wielkie błędy utworzył i nauczał Kościół Grecko-Katolicki? Czym nie mogą być te błędy? Jaka zadziwiająca rzecz jest tym sposobem objawiona w Kościele Grecko-Katolickim? Jakie podobne nadzwyczajne zjawisko znajduje się w Kościołach: Presbiteriańskim, Chrześcijańskim i Adwentyskim? Na które doktryny powinien odpowiednio każdy z tych Kościołów dawać nacisk?

(2) Jaką doktrynę Bóg polecił jako szafarstwo Grecko-Katolickiemu Kościołowi? W jakich trzech względach Jezus był Boskim Specjalnym Reprezentantem? Kto był tym wodzem Maluczkiego Stadka, który dał popęd ruchowi ześrodkowanemu w urzędzie Chrystusowym? Kiedy Św. Jan napisał swoje pisma? Jak i w których ustępach daje on nacisk na Chrystusowy przedludzki urząd? Ludzki urząd? Urząd po Jego istnieniu, jako człowieka? Jakich pięć specjalnych błędów wymagało takich nauk od Św. Jana? Wymień i określ dwóch pomocników Św. Jana w takim nauczaniu.

(3) Dlaczego kubek nie był przyniesiony w figurze jako reprezentacja pracy pozafiguralnego Elisura? Do kogo jeszcze ta sama rzecz się stosuje? Dlaczego imię Elisur figuralnie wskazuje na utracjuszy koron, wodzów z Kościoła Grecko-Katolickiego? Czym jest Chrystus w Swoim urzędzie? Czego jest On najgłówniejszą częścią? Czym jest Chrystus w Swoim urzędzie dla świata? Jak ten fakt jest przedstawiony figuralnie w imieniu ojca Elisurowego w odniesieniu do koronę tracących wodzów Kościoła Greckiego? Który przymiot Boski był broniony przez obóz, stojący ku południowi przybytku? Co ten fakt przedstawia? Jak Kościół Grecko-Katolicki odnosi się do tego przymiotu? Jakie zło popełnili wodzowie utracjuszy koron? Przez kogo i przez co był wprowadzony pierwszy wielki błąd tyczący się nauki o Logosie? Jakiej prawdy odnośnie Logosa trzymał się Orygenes? Przez kogo i przez co były wprowadzone dwa inne błędy o Logosie. Przez kogo i przeciw komu były te trzy wielkie błędy głoszone? Pomimo tych błędów, co pozafiguralny Elisur ofiarował?

(4) Środkiem, ku czemu było głoszenie doktryny o urzędzie Chrystusowym przez pozafiguralnego Flisura? Jakie przykłady oni podawali: (a) z przedludzkiego urzędu naszego Pana? (b) z Jego tak wielkiego uniżenia się, iż stał się ciałem? (c) z Jego zwalczania pokus? (d) z Jego codziennego kładzenia życia? (e) z Jego dobrowolnego oddania się na śmierć? (f) z Jego pokory? (g) z Jego orędownictwa? (h) z Jego obecnej usługi?

(5) Jak takie nauki poskutkowały? W czym Kościół Grecki pracował? Co tego rodzaju głoszenie usuwało lub zmniejszało? Odnośnie moralnego skażenia? Dzieciobójstwa? Z wystawiania na niebezpieczeństwo starców, kalek, chorowitych i ułomnych dzieci? Z traktowania żon i niewolników? Z rodzicielskiej tyranii? Wyzyskiwania biednych? Popularnego pragnienia krwi? Zbrodni areny? Tortur? Odnośnie zła społeczeństwa? Nierzetelności w interesie? Wrogiego usposobienia? Rozpusty? Lekceważenia życia ludzkiego? Okrucieństwa i ubóstwa? Znieważania rzeczy świętych? Niewierności małżeńskiej? Obmowy i fałszywego świadectwa? Zdzierstwa? Odnosząc się do powyższych rzeczy, co pozafiguralny Elisur w tym kierunku uczynił?

(6) Co więcej on ofiarował? Czego figurą jest cz-sza? Co Szatan czynił odnośnie urzędu naszego Pana w jego trzech formach? Jakie zło popełniał pozafiguralny Elisur w odpieraniu tych szatańskich ataków? Jaki był skutek tego zła? Kiedy nastąpił pierwszy z tych ataków? Przez kogo? W jakiej formie? Do czego oni posunęli się, gdy im pozafiguralny Elisur wykazał błędy? Od czego zostali przez to odsunięci? Kiedy nastąpił drugi atak przeciw urzędowi naszego Pana w Jego przedludzkim istnieniu? Przez kogo? Co Teodozjusz uczynił, by uniknąć śmierci? Co on nauczał o dziele Chrystusa, zanim On stał się człowiekiem? Jakimi ustępami Pisma Świętego został on pobity przez pozafiguralnego Elisura?

(7) Kiedy rozpoczął się następny atak? Przez kogo? Jak nazwano doktrynę Sabelliusza? Co on zaprzeczał? Co on nauczał odnośnie Ojca, Syna i Ducha? Jak pozafiguralny Elisur zbił błędy odnośnie nieistnienia Logosa i że nie było żadnej pracy Logosa, zanim stał się ciałem? Przez które dwa argumenty zbił on błąd, że nie było Ojca, gdy Jezus był człowiekiem? Jakimi dwoma sposobami pobił on myśl, że nie ma Chrystusa od Zesłania Ducha Świętego?

(8) Kiedy jeszcze jeden atak był uczyniony na urzędową pracę naszego Pana? Przez jaką teorię? Jak została ona pobita? Wymień jej trzech głównych nauczycieli. Co było godne pochwały u Praxeasa? Kto był jego przeciwnikiem? Kto był przeciwnikiem Beryllusa? Jaką zacną rzecz uczynił Beryllus? Kto był przeciwnikiem Noetusa?

(9) Określ Pawła z Samosaty według Tomu 2. Jakim był on przeciwnikiem doktryny o Logosie? Na podobieństwo kogo rozumiał on o Logosie? Jaki był jego pogląd? Co jego pogląd usuwał? Jakie były jego talenty? Przeciw komu używał on tych talentów? Określ spór pozafiguralnego Elisura z nim. Jaki był tego wynik?

(10) Co uczyniono od tego czasu odnośnie urzędu Chrystusowego przed i po reformacji? Co pozafiguralny Elisur był zdolny uczynić? Kto używał jego argumentów? Daj ilustrację używania jego argumentów. Co czyni nadal pozafiguralny Elisur? Co on pozafiguralnie ofiarował przez te kontrowersje?

(11) Co on jeszcze ofiarował? Czego to było pozafigurą? Jaki był charakter jego ćwiczenia w sprawiedliwości? Jaką lekcję wyciągnął pozafiguralny Elisur z Chrystusowego przedludzkiego istnienia i z radości w stwarzaniu? Z jego posłuszeństwa woli Bożej? Z Jego pomyślnego dokonania dzieła stwarzania i objawień Starego Testamentu? Z Jego chęci, by się stać ciałem?

(12) Jaki przykład wyciągnął pozafiguralny Elisur z Chrystusowego poświęcenia? Z Jego wierności? Do czego zachęcano, gdy wskazywano na owoce i zalety naszego Pana? Jaką lekcję wyciągnięto, gdy wskazywano, jak nasz Pan kładł Swoje życie za grzech ludzki? Z Jego gotowości i natychmiastowego oddania się, by dokonać urzędowej pracy? Z Jego ufności w Ojcu przy śmierci? I ze śmierci Chrystusa będącej objawem wielkiej miłości Ojca i Syna względem rodzaju ludzkiego?

(13) Co osiągnął pozafiguralny Elisur z działalności naszego Pana po Jego istnieniu jako człowieka? Z Jego gotowości przyjęcia tych co przychodzą do Niego? Z Jego wierności w okazaniu się przed Ojcem za nimi? Z Jego wstawiania się za nimi? Z Jego nauczania ich? Z Jego usprawiedliwiania ich? Z poświęcenia ich? I dania im zwycięstwa? Co on ofiarował przez nauczanie tych rzeczy? Co jest właściwym ocenieniem jego ofiar?

(14) Co dotąd ukończyliśmy w naszym badaniu? Jaki jest charakter doktryny danej Kościołowi Grecko-Katolickiemu za jego szafarstwo? Jakie wyrażenie znajduje Boska mądrość w urzędzie Chrystusowym? Co to ma do czynienia z miejscem Kościoła Grecko-Katolickiego, przy pozafiguralnym przybytku? Co pozafiguralny Elisur bezwiednie uczynił, gdy wykonywał pozafigurę 4 Moj. 7:30-35? Co należy się Bogu za wyrozumienie 4 Moj. 7:30-35 pozafiguralnie?

(15) Kto jest następnym książęciem, nad którego ofiarami będziemy się zastanawiali? Jaki ruch Maluczkiego. Stadka on przekręcił? W co on go przekręcił? Kto zaczął ten ruch? Jakie były główne wypadki i czynności w jego życiu?

(16) Co znaczy greckie słowo eirenaios? Jak ono charakteryzowało Ireneusza? Czym był w okresie Kościoła Smyrneńskiego? Którzy z jego poprzedników należeli do tej gwiazdy? Co on uczynił między Wschodnim a Zachodnim Kościołem? W jakich okolicznościach była ta czynność dokonana? Co było jego główną pracą? Przeciw czemu on występował? Jaką kombinacją był gnostycyzm? Co było głównym utworem literackim Ireneusza? Co on uczynił przez nie? Jaką specjalną prawdę on dobitnie przedstawił w swoim dziele? Jaki był jej skutek? Jak on określa Kościół w jego urzędzie?

(17) Ażeby zrozumieć ten ruch, który on rozpoczął, co musimy pamiętać o Kościele? Ogólnie mówiąc, w ilu znaczeniach Kościół ma być rozumiany? Co jest prawdziwym Kościołem w najściślejszym znaczeniu tego słowa? W ogólnym znaczeniu? Jak prawdziwy Kościół był nazwany? Dlaczego? Co jest Kościołem w drugim ogólnym znaczeniu? Jako taki, z kogo on się składa? Czego Ireneusz nie miał na myśli, gdy mówił o Kościele katolickim? Co on przez to rozumiał? Dlaczego on mówił o nominalnym kościele jako o Kościele? Co znaczyłoby opuszczenie kościoła nominalnego przed Żniwem? Jak powinniśmy zapatrywać się na jego nauczanie, że jest tylko jeden Kościół? Dlaczego? Co takie nauczanie zapoczątkowało?

(18) Co doświadczenie i obserwacja dowodzą odnośnie Kościoła? Jak musi być kościół nominalny określony? Do jakiego wydarzenia? Jak to jest udowodnione przez przypowieść o pszenicy i kąkolu? Jakie są niektóre dowody na to w listach apostolskich? Jak to jest dowiedzione przez siedem kościołów z Obj. 1-3? Jaki figuralny fakt tego dowodzi?

(19) Co Bóg zawsze czynił do roku 1878? Przez kogo i komu On zawsze dawał Prawdę na czasie? Jakie dwie rzeczy obejmowało szafarstwo Prawdy nominalnego kościoła? W tej łączności, jaka myśl nie ma być zapomniana? Czym był nominalny kościół wobec Kościoła prawdziwego w siedmiu epokach Kościoła? Jako taki czym on był według Obj. 1-3? Jaka pomyłka jest często popełniana w zrozumieniu wyrazów nominalny i Prawdziwy Kościół? Jakie jest ich pokrewieństwo? Z jakich dwóch klas składa się Kościół, a z jakich czterech klas składa się kościół nominalny? Jak to daje nam możność widzieć, jako prawdziwe nauczanie Ireneusza, przez które on rozpoczął specjalny ruch Maluczkiego Stadka? Co było celem tego ruchu?

(20) Jakiego rodzaju był ten ruch? Z jakiego powodu rozpoczął się? Kto ponad wszystkich zadał śmiertelny cios Gnostycyzmowi? Co się stało z Gnostycyzmem z powodu argumentów Ireneuszowych? Przeciw jakim dwom ruchom on użył tej specjalnej prawdy? Jaki kierunek był nadany temu ruchowi? Któremu Kościołowi Pan dał tę stosowną prawdę za szafarstwo? Jaka jest różnica między tym Kościołem a papiestwem? W jakim odróżnieniu ten Kościół wszedł w błąd? Co on fałszywie twierdzi względem siebie, jako sekta? Jaką prawdę pomimo tego on zachował?

(21) Kto jeszcze ma tę prawdę za szafarstwo? Jaki jest urząd prawdziwego Kościoła, jako nauczyciela? Jeżeli tak jest, to jak może kościół nominalny mieć ten urząd? Jaką prawdę ma faktycznie Kościół Rzymsko-Katolicki, jako swoje szafarstwo? Jak to jest spokrewnione z ukrytą tajemnicą? Czego największym wyrażeniem jest ta tajemnica? Przez co Kościół Rzymsko-Katolicki i jego ludzie są wyobrażeni w typie? Po której stronie Przybytku była ta chorągiew, na której było umieszczone godło wyobrażające Mądrość Bożą? Pokaż wzajemne pokrewieństwo Greckiego i Rzymskiego Kościoła z punktu widzenia tej pozafiguralnej chorągwi. Jak to pokrewieństwo jest pokazane w figurze?

(22) W porównaniu z innymi, jak wielka jest liczba wodzów utracjuszy koron w Kościele Rzymsko-Katolickim? Dlaczego tak jest? Przez kogo oni są przedstawieni w figurze? Jak się nazywali dwaj wpływowi ojcowie Kościoła, którzy zamienili ruch Ireneuszowy w sektę? Z jakiego kraju oni byli? Jaki specjalny błąd oni wypracowali? Co później papiestwo uczyniło z ich doktryną o episkopacie? Pomimo tego, jak papiestwo mówi o nich? Co oni uczynili, jako część pozafiguralnego Selumijela? Jakie błędy oni wprowadzili w tę szafarską prawdę? Wymień najgłówniejsze fakty i czyny z życia Cyprjana? Jak on się odnosił do biskupa rzymskiego? Za co on jest uważany w Rzymskim Kościele?

(23) Jakie jest stanowisko Augustyna między ojcami Kościoła? Jakie są główne fakty z jego życia? Jakie były jego władze intelektualne? Jego stanowisko w Kościele? Między innymi, w jakich trzech sporach był on wodzem? W którym sporze szczególnie złożył on ofiarę jako część pozafiguralnego Selumijela? Jak długo trwał ten spór? Co wielce przyczyniło się do ugody? Ilu biskupów brało udział po każdej stronie? Kto był wodzem każdej strony? Co nastąpiło po tym?

(24) Co pomoże nam lepiej ocenić ofiary pozafiguralnego Sełumijela? Dlaczego? W jakich punktach były schizmy Nowacjana i Donatusa ze sobą spokrewnione? Kim był Nowacjan? Określ prześladowanie Decjusza. Co podczas tego prześladowania chrześcijanie uczynili, żeby zachować swoje życie? Co było uczynione z Fabianem z Rzymu w tym prześladowaniu? Kto był za wybraniem go na urząd? Kto był obrany? Jaka kwestia przyszła pod uwagę w Rzymie wskutek tego prześladowania? Jaka była opinia Korneljusza? Jaka Nowacjana? Jakie dwie rzeczy wynikły skutkiem tego? Kto był obrany biskupem schizmatyckiego Kościoła? Co głowa każdej partii czyniła? Jak Cyprjan, biskup Kartaginy był wciągnięty w ten spór? Jaka trudność wynikła w Kartaginie z powodu tej samej kwestii? Z którą stroną trzymał Cyprjan? Z jakich dwóch przyczyn Cyprian był po stronie Korneljusza? Co Cyprjan pisał odnośnie rozdzielenia w Kościele? Na jaką prawdę kładł on nacisk? Jakie błędy połączył on z tą prawdą? Pomimo tych błędów, czego częścią była aktualnie praca Cyprjana?

(25) Kiedy powstała schizma Donatystów? Z jakiej kwestii? Jakie dwie odpowiedzi były podawane? Jak były spokrewnione ze sobą dwie schizmy: Donatusa i Nowacjana? Jakie wypadki nastąpiły wskutek przedstawienia tego sporu Konstantynowi, pierwszemu chrześcijańskiemu cesarzowi? Co było powodem schizmy w Afryce? Co schizmatycy, szczególnie żebrzący i podróżujący zakonnicy, uczynili? Dlaczego? Co państwo uczyniło przeciw Donatystom? Co Augustyn uczynił w tym sporze, szczególnie w debacie? Jak Donatyści go traktowali? Jakie są główne fakty w łączności z trzydniową debatą w Kartaginie?

(26) Czego obie strony nie mogły zauważyć podczas tych debat? Jakiego błędu trzymały się obie strony? O jaką mieszaninę prawdy z błędem walczył Augustyn? Co on uważał za prawdziwy Kościół? Jakich błędów nauczali Donatyści o naturze, o biskupach i o członkach prawdziwego Kościoła? Co oni uważali za prawdziwy Kościół? Która strona na ogół była bliżej prawdy? Odnośnie, jakiej prawdy miała katolicka strona rację, a strona Donatystów myliła się? Jakie poglądy Donatystów nie zgadzały się z prawdziwym poglądem prawdziwego ani też nominalnego Kościoła? Z jaką prawdą zgadzał się katolicki sposób traktowania słabych? Jakie były wady w poglądzie Donatystów? Jaki był koniec Donatyzmu? Gdzie te kontrowersje były przepowiedziane? Przez kogo Pan dał Swoją odpowiedź?

(27) Jak wiele okazji do ofiarowania misy, czaszy i łyżki miał pozafiguralny Selumijel? Dla jakich dwóch powodów było dane streszczenie schizm Nowacjana i Donatusa? Dlaczego rzymsko-katoliccy wodzowie utracjuszy koron są właściwie nazwani pozafiguralnym Selumijelem? Jak ich czynność jest dalej określona imieniem Surysaddajów?

(28) Co jest przedstawione przez Selumijelowe ofiarowanie misy? Jak to naprawiło sektarianizm? Ducha partyjnego? Nauczanie błędu? Pychę w odróżnianiu? Ducha ciemności, który odrzuca drugich z powodu małego różnienia się? Ducha szorstkiego? Ducha wyłączności? Ducha potępiającego? Ducha faryzeuszowskiego? Jak ono naprawiło ostrego i odpędzającego ducha Nowacjana i Donatusa?

(29) Czyje piękne uczucia są tu przytoczone, ażeby przez nie wykazać naprawę złych cech przez pozafig. Selumijela? Jakie jest streszczenie pierwszego cytatu z Cyprjana? Jakie są główne punkty jego drugiego cytatu? Co te dwa cytaty dowodzą? Czy one są jedynymi przykładami naprawiań pozafiguralnego Selumijela?

(30) Co następnie ofiarował pozafiguralny Selumijel? Co jest jego czaszą? Co powinno się pamiętać podczas badania jego zbijań? Co on najpierw rozumiał przez Kościół? Jak on to później rozumiał? W jakie dwa błędy na ten przedmiot on popadł? Na podobieństwo kogo i jaką prawdę skaził pozafiguralny Selumijel? Czego on nie mógł ofiarować, jak i wszyscy inni wodzowie utracjuszy koron? Pomimo tego co on mógł, a czego nie mógł uczynić?

(31) Przez jakie siedem argumentów zbił on twierdzenie każdej sekty, że ona była prawdziwym Kościołem? Przez te siedem argumentów, co on bezwiednie dowiódł o Kościele Rzymsko-Katolickim? Przez jakie trzy argumenty on dowiódł, że żadna sekta nie była wyłącznym szafarzem Prawdy? Co te trzy argumenty dowodzą odnośnie Kościoła Rzymsko-Katolickiego? Co pozafiguralny Selumijel zbijał przez te dziesięć argumentów? Co te czynności wyobrażały?

(32) Co znaczy łyżka pozafiguralnego Selumijela w pozafigurze? Dlaczego on kładł nacisk na sprawiedliwość? Poświęcenie? Chrześcijańskie braterstwo i społeczność? Wierność swemu szafarstwu? Miłość dla Prawdy? Nienawiść do błędu? Trzymanie jedności wiary i Kościoła? Współczucie? Miłość do braci? Służbę pasterską w pokorze i cichości? Długą cierpliwość i przebaczanie? Miłość dla Kościoła? Gorliwość dla Prawdy a przeciw błędowi? Pojednawczość i wspaniałomyślność? Gorliwe wysiłki, ażeby uratować upadłych? Jaką cechę specjalna prawda powierzona Kościołowi Rzymsko-Katolickiemu dała jego etycznym naukom? Co jego nauczanie tych rzeczy wyobrażało?

(33) Nad ilu książętami Wieku Ewangelii i ich ofiarami zastanawialiśmy się dotąd? Które denominacje oni założyli? Którą denominację założył szósty książę Wieku Ewangelii? Kto był figurą na niego pod tym względem? Na którą denominację jest figurą Gad? Wyjaśnij sprzeczność między imionami Duel a Rehuel. Które imię jest właściwe? Dlaczego? Jakie było miejsce pokolenia Gadowego koło Przybytku?

(34) Jaką doktrynę Bóg polecił za szafarstwo Kościołowi Episkopalnemu? Które ustępy Pisma Św. dowodzą, że ona jest prawdziwa? Jaka jest pierwsza przyczyna, dla której Bóg poddał Kościół Państwu? Jak ta przyczyna była połączona z ofiarą za grzech? Kiedy Kościół był wolny od posłuszeństwa Państwu? Jaka jest druga przyczyna, dla której Bóg poddał Kościół Państwu? Dlaczego tak jest? Jaka jest łączność między takim pokrewieństwem a ukrytą tajemnicą?

(35) Z którym przymiotem Bożym ta ukryta tajemnica jest szczególnie połączona? Przez co był ten przymiot przedstawiony w obozie? Który przymiot Boski jest przedstawiony przez południową stronę Przybytku? Jako pozafigura Gadowego pokolenia, z którym przymiotem Bożym jest połączony Kościół Episkopalny? Jak z punktu widzenia szafarskich doktryn Kościołów: Greckiego, Rzymskiego i Anglikańskiego, te denominacje są przedstawione przez trzy pokolenia na południowej stronie Przybytku? Co jest główną myślą tych trzech doktryn? Przez co ona była przedstawiona w figurze?

(36) Kto był członkiem Maluczkiego Stadka, który zaczął ruch, później przekręcony w Kościół Episkopalny? Podaj historię jego życia do czasu spotkania się z Henrykiem VIII. Jaką radę dał Cranmer Henrykowi VIII, co do tego, jak ma postąpić, aby się dowiedzieć czy jego ślub jest legalny? Jaką doktrynę on wkrótce ogłosił? Jaki był skutek jego poglądu na te dwie sprawy w łączności z papieżem? Jak papież postąpił w sprawie ważności ślubu Henryka? Co dalej czynił Cranmer w tym sporze? Jakie są główne wypadki z życia Cranniera, jako prymasa Anglii? Co się z nim stało po wstąpieniu Marii na tron? Jak on był traktowany w więzieniu? Jaki skutek wywarło ciężkie więzienie na jego umysł i wolę? Do czego go namówiono obietnicą ułaskawienia? Określ charakter jego pięciu rzekomych odwołań. Jak to odwołanie podziałało na niego? Pod jakim, wrażeniem i okolicznościami zrzekł się swego odwołania? Określ jego bohaterską i męczeńską śmierć. Jakie wrażenie na narodzie angielskim wywarło spalenie na stosie Cranmera, Latimera, Ridleya, Hoopera, Ferrara i 281 innych męczenników? Jakie nieszczęście spotkało ich głównych prześladowców? Co zakończyło prześladowanie?

(37) Co pomoże nam lepiej ocenić ruch, który pobudził Cranmer? W jaki sposób papiestwo przyszło do władzy w Anglii? Skąd Ewangelia dostała się do Anglii? Kto był pierwszym rzymskim misjonarzem w Anglii? Który papież go posłał? Jak się nazywali trzej najwięksi papieże? Co brytyjscy biskupi orzekli ze względu na wymagania Grzegorza? Jakie było sta-nowisko Alfreda Wielkiego wobec papieskich roszczeń do władzy w Anglii? Jak jego stanowisko było utrzy mane w Anglii aż do czasu Cranmera? Co Wilhelm Zdobywca uczynił z wymaganiami Grzegorza VII? Co jego syn i następca Wilhelm Rufus uczynił z wymaganiami papieskimi? Henryk I? Henryk II?

(38) Pomimo takiej czujności, co było dokonane przez papieża od r. 1100 do 1205? Co się stało w roku 1205? Określ różne stopnie konfliktu pomiędzy królem Janem Bez Ziemi, a Innocentym III. Jaki wpływ wywarły przywłaszczenia Innocentego na prymasa i baronów angielskich? Co one wydarły Janowi? Co papież z tym uczynił? Jakie było postępowanie Henryka III z papieżem i jego klerem? Edwarda I? Edwarda III? Ryszarda II? Henryka IV? Henryka VI? Edwarda IV? Pomimo nieprawnego udzielania przywilejów papiestwu przez pewne jednostki, czy to znaczyło, że roszczenia papieskie były przez to uważane za legalne? Czego to dowodzi względem papieskich twierdzeń co do czasu powstania supremacji królewskiej w Anglii? Jak długo ona była aktualnie używana?

(39) Co było głównym zarysem doktryny, którą ogłosił Cranmer? Czego nie nauczał a czego nauczał w jego wielkiej doktrynie, którą on przydał do Prawdy? Jaka była przeciwna doktryna papieska? Co było zabronione Statutem Provisors? Statutem Praemunire? Kto bronił ich jako sprawiedliwych i opartych na Piśmie Św.? Jak on scharakteryzował przeciwną doktrynę papieską? Jaki był skutek papieskiego nauczania pod tym względem? Co Cranmerowe nauczanie uczyniło z zamiarami papiestwa? Dlaczego? Kto przeszło 150 lat przed Cranmerem nauczał prawie tej samej doktryny? Jaka była różnica w skutku ich nauk? Dlaczego?

(40) Co było pierwszą przyczyną Cranmerowego nauczania na ten temat? Określ stopnie postępowania w wywiadywaniu się o ważności ślubu Henryka VIII. Jak specjalna doktryna ruchu Cranmera poskutkowała w tej sprawie? Jaki był skutek tego? Jaka jeszcze nauka papieska była przyczyną ogłoszenia tej doktryny przez Cranmera? Co było trzecią przyczyną, że Cranmer ogłosił tę naukę?

(41) Co okoliczności tych czasów uczyniły z ruchem Cranmera? Co angielskie warunki uczyniły z doktryną Cranmera? Jak ona poskutkowała na papieża? Jak naród angielski postąpił w łączności z nią? Czego nie można zaprzeczyć temu ruchowi? Co on dokonał w Anglii? W każdym kraju chrześcijaństwa?

(42) Jaki zadziwiający objaw spotykamy w większości sekt protestanckich? Zgodnie z tym, co Cranmer uczynił? Czego pozafigurą byli w tym on i inni wodzowie Maluczkiego Stadka? Kiedy Cranmer uczynił większość pomyłek? Co papiści uczynili z nimi? Kto był najskuteczniejszym reformatorem po Lutrze? Co jest dowodem tego? Porównaj ich pracę. Porównaj ich ruchy reformacyjne, ich zdolności i polityczne otoczenie. Co powinniśmy Bogu uczynić za tych tak wielkich sług Bożych?

(43) Wymień główniejszych wodzów spośród utracjuszy koron Kościoła Episkopalnego. Jak się nazywali ci wodzowie Maluczkiego Stadka, którzy przed poprzednimi wodzami dopomogli w zamienieniu ruchu Cranmera w sektę? Jak to było uczynione? Za którego prymasa? Jakie są niektóre z jego sekciarskich zarysów? Co później było uczynione z jego sekciarskim rozwinięciem się? Pod kim? Jak oni przekręcali prawdę, którą dał Cranmer? Co ten błąd uczynił z królami Anglii? Przy której prawdzie danej przez Cranmera stali oni stanowczo? Co to umożliwiło im uczynić? Jak to jest pokazane w znaczeniu imion Elijazaf i Duel?

(44) Co się stało za czasów ruchu Cranmera? Jakie zasady były powodem tego? Wymień trzy rzeczy, które obróciły Henryka przeciw papiestwu. Za czyją doradą on postąpił? Co on postanowił uczynić? Jaki był wynik tego? Kto trzymał stronę króla? Co on uczynił papieżowi? Kogo on postanowił nad kościołem w Anglii? Jak Cranmer zapatrywał się na to? Dlaczego nie można obwiniać protestantyzmu za zło dokonane przez Henryka? Jakie było jego odnoszenie się do protestantyzmu? Jak on przygotował warunki dla protestantyzmu?

(45) Co papież Paweł III uczynił odnośnie Henryka VIII? Co wstrzymywało papieża przez trzy lata w ogłoszeniu bulli? Jakie było zapatrywanie tego papieża, gdy on jeszcze był kardynałem, względem ślubu Henryka? Jaka obłuda kryła się w bulli? Co było prawdziwą przyczyną wyklęcia go?

(46) Ile rozdziałów miała ta bulla? Jaka jest treść jej przedmowy? Jej trzech pierwszych rozdziałów? Jakie są główne kary wymienione w tej bulli?

(47) Co jest znamienną rzeczą w tej bulli? Jakie cechy objawia papiestwo w tej bulli? Co samo czytanie jej powinno uczynić? Jak taka bulla jest traktowana przez papistów? Dlaczego? Czego ona dowodzi o nowoczesnych papieżach? Daj ilustrację, gdzie by ją powtórzono, gdyby to było praktyczne? Co Henryk uczynił względem tej bulli? Jak on wziął odwet i zabezpieczył siebie i kraj? Co Cranmer i jego koledzy uczynili z tą bullą? Jaki był skutek tego przez 15 lat? Co wtedy nastąpiło? Jak Maria postąpiła względem Rzymu i protestantów? Na jakie przezwisko ona sobie zasłużyła? Dlaczego? Co twierdziła o sobie? Na czym opierała swoje twierdzenie?

(48) Co jest misą pozafiguralnego Elijazafa? Jaką klasę ludzi on szczególnie strofował? Za co najpierw? Zwłaszcza za czyjego panowania? Za jakie cztery przestępstwa strofował angielskich katolików? Za jakie zła strofował papieża? Za jakie grzechy czynione przez zaniedbanie i popełnienie strofował szlachtę i pospolity lud w Anglii? Które klasy on strofował? Co przez to uczynił?

(49) Co nam dopomoże do zrozumienia czaszy pozafiguralnego Elijazafa? Jakie były główne zalety Elżbiety, jako królowej i niewiasty? Jaki był stan religijny Anglii w chwili jej wstąpienia na tron? Jak ona poczynała sobie z tymi trudnościami? Jakie były najgłówniejsze akty, które doprowadziły Anglię od papiestwa do protestantyzmu? Jakie były skutki? Co ona uczyniła z klerem? Co prawo, uczyniło, co pozostawiło niezmienionym i czego zakazało? Jaki był skutek tego, co się tyczy prześladowania za czyjąś wiarę? Któremu Kościołowi ona była przychylna? Jaki był skutek jej postępowania? Jak długo ona panowała?

(50) Co papieże usiłowali uczynić z nią na początku? Jak ona postąpiła względem tych usiłowań? Dlaczego? Co jej oddanie się sprawom ludu pozyskało dla niej? Jaki był skutek jej postępowania w pierwszych 12 latach jej panowania?

(51) Jakiego rodzaju bullę papiestwo wydało w 1570 roku? Co orzekała przedmowa tej bulli? Jej pierwszy rozdział? Drugi? Trzeci? Czwarty? Piąty? Szósty?

(52) Co nastąpiło w Anglii wskutek wydania tej bulli? Co uczynił parlament? Jakich trzech niegodziwości dopuścili się niektórzy z jej katolickich poddanych? Co było uczynione z nimi? Za co ich Rzym uważa? Co pobiją takie twierdzenie? Jak sobie postąpiła znaczna liczba katolików? Jaki był skutek? Kto ich namówił? Jakie prawo było uchwalone względem takich osób?

(53) Jak długo monarchowie katoliccy zwlekali z wykonaniem wyroku nad Elżbietą i jej stronnikami? Dlaczego papież nalegał, aby zawojowano Anglię? Kto podjął się to uczynić? Jakie dwa przygotowania zarządzono? Jakie były plany? Jak Anglia postąpiła w tej sytuacji? Jakie wrażenie królowa wywarła na wojsku? Co papież uczynił, spodziewając się zwycięstwa? Co on uczynił z Armadą i całym przedsięwzięciem? O jakie pięć rzeczy modlił się kler papieski i ludzie? Co się stało w odpowiedzi? Porównaj obie floty i ich komendantów? Kiedy Armada wpłynęła na Kanał La Manche? Jak rozegrała się pierwsza bitwa? Jaki był skutek? Co wtedy nastąpiło? Co się stało w nocy 7-go sierpnia 1588 r.? Jaki był rezultat? Jak długo Anglicy gonili Armadę? Co wtedy się stało? Jakie były straty Armady w okrętach i ludziach? Co się stało z księciem Parmy i jego wojskiem?

(54) Co było powtórzone? Jaki był ostateczny skutek? Wymień inne bezprawia papieskie względem władzy angielskiej. Czego papieskie postępowanie w tych wypadkach dowodzi odnośnie listu do Rzymian 13:1-6? Wśród jakich wypadków ofiarował pozafiguralny Elijazaf swoją czaszę? Dlaczego poświęciliśmy tyle miejsca w tym artykule na polityczną historię? Jak teologowie papiescy starają się usprawiedliwić papieskie postępowanie w tych i podobnych wypadkach? Co pozafiguralny Elijazaf uczynił ze swymi argumentami? Jak się nazywali jego trzej główni przedstawiciele? Jaki był tytuł jego głównej antypapieskiej książki? Określ ją w krótkości. Z jakich trzech źródeł on zaczerpnął swoje argumenty? Wymień siedem twierdzeń papieskich, którymi on dowodzi swej supremacji.

(55) Co pozafiguralny Elijazaf przyznał względem Piotrowego pierwszeństwa? Przez jakie siedem argumentów zbił on dowody papieskich argumentów o zwierzchności jurysdykcji Piotra nad Apostołami i Kościołem? Jak on zbił inne sześć twierdzeń papieskich o papieskiej zwierzchności w Kościele?

(56) Co wypływa z pobicia tych siedmiu propozycji? Jak on zbił na podstawie historii wywody o papieskiej zwierzchności w Państwie? Co to również obaliło? Jak on zbił ich wywody Pismem Św.? Rozumem i naturalnym prawem?

(57) Jak on ofiarował złotą łyżkę? Jak on pokazał, że naszym obowiązkiem jest pozostać posłusznymi nawet tyrańskiemu władcy? Jakie cnoty uprawiała jego łyżka? Jakie są ogólne stopnie życia chrześcijańskiego? Gdzie okazał się dobry owoc?

TP ’73, 85-92.

Wróć do Archiwum