Dobranocki z Biblią
Zapraszamy do wspólnego wieczornego czytania Biblii i zastanawiania się nad jej treścią (nie tylko dla dzieci – prostym językiem o niekoniecznie prostych sprawach z Biblii) – na naszym kanale na Youtube, około 19:00, póki co – nieregularnie (zależnie od aktualnych możliwości).
Premiera najnowszego odcinka – 04-03-2019 – godzina 19:00, a w niej m.in.:
Czy Samuel był dzieckiem czy młodzieńcem gdy został powołany przez Boga? Co to znaczy „nader”? Co to jest „widzenie”? Jakie widzenia nie były wówczas częste? Jakie są przykłady „widzeń” w Biblii? Dlaczego Samuel spał „tam gdzie była Arka Boża”? Kto mógł wchodzić do tego pomieszczenia? Jak wyglądał Przybytek? Z jakich pomieszczeń się składał, i jakie w nich były sprzęty? A gdzie spał Heli? Co to jest „legalizm”? Co przedstawia świecznik? Co wynika z tego, że ten świecznik był gaszony? Jak to możliwe, że Samuel słyszał wołanie, a Heli nie słyszał, skoro byli w sąsiednich pomieszczeniach? Czy gdzieś w Biblii jest jeszcze jakiś inny przykład, że ktoś wybrany słyszał słowa, a inni obok nie słyszeli? W jaki sposób mogło to mieć miejsce? Czy dziś można to jakoś zobrazować? Jak działa słuch? Jak Heli mógł zrozumieć, że to Bóg woła Samuela? Co wynika z tego, że Samuel przychodził do Helego za każdym razem jak słyszał wołanie? Czy to, że ktoś czegoś nie wie – to jest to jakąś ujmą dla niego? Jak postąpić gdy się czegoś nie wie? Jak to możliwe, że „Bóg stanął obok” Samuela? Kim posługuje się Bóg? Kim jest „szaliach”? Na czym polega ta funkcja? Jak można to zauważyć porównując ewangelię Mateusza rozdział 8 wersety 5-13 z ewangelią Łukasza rozdziałem 7 wersetami 1-10? Kim jest setnik? Kto właściwie przyszedł do Jezusa – setnik, czy jego sługa, starsi żydowscy i przyjaciele setnika? Kto więc przyszedł i stanął obok Samuela?
Archiwum odcinków:
- Część 1 – księga Estery rozdział 1 – https://youtu.be/R_fUj-MIcCQ
Rozpoczynamy dziś nową serię, w której wraz z moją córką planujemy wspólnie poczytać i porozmawiać o różnych fragmentach Biblii. Zaczęliśmy zaś od księgi Estery. Życzymy błogosławieństwa Bożego wszystkim, którzy będą życzyli sobie z tego skorzystać. - Część 2 – księga Estery rozdział 2 – https://youtu.be/-6-NT3oftr0
W kolejnym odcinku wspólnie czytamy i rozmawiamy o 2 rozdziale księgi Estery, który mówi o jej wyborze na miejsce królowej Waszti. Już po zakończeniu nagrania zauważyłem, że pomyliłem się i z jakiegoś powodu uznałem, że 700 + 150 + reszta = około 800 zamiast około 900 (a dokładnie 365*2,5=912,5). Ponadto zastanawiając się jeszcze nad tym czymś, co Estera wzięła ze sobą do króla, przyszło mi do głowy, że nie zostało to sprecyzowane, ponieważ chodzi o to, że to było właśnie „to coś”, czego poszukuje się u potencjalnego partnera :). - Część 3 – księga Estery rozdział 3 – https://youtu.be/qMRy0p3-A-0
W 3 rozdziale księgi Estery jest mowa o Hamanie – Agagicie – i jego niecnym charakterze, który, ponieważ Mardocheusz nie chciał mu się kłaniać – postanowił się go pozbyć. Ale nie chciał tego zrobić tak zwyczajnie – postanowił namówić króla, by zabito wszystkich Żydów, więc wśród nich także i Mardocheusza… - Część 4 – księga Estery rozdział 4 – https://youtu.be/ERDjntPLSM4
W czwartym rozdziale księgi Estery opisane są sposoby w jakie Mardocheusz próbował uratować Żydów przed zagładą – oraz odwaga nie tylko jego, ale także i Estery - Część 5 – księga Estery rozdział 5 – https://youtu.be/oacNsrgv-0c
W kolejnym, piątym rozdziale, wraz z Emilką czytaliśmy i rozmawialiśmy o początkowej części działań królowej Estery by ratować Żydów, a potem o postawie i postanowieniu Hamana w sprawie Mardocheusza. - Część 6 – księga Estery rozdział 6 – https://youtu.be/JqP3jyr8GBo
W szóstym rozdziale jest dużo śmiechu – ponieważ tak Bóg pokierował wydarzeniami, że złemu człowiekowi pokrzyżowano plany… a dobry został wynagrodzony ponad swoje wyobrażenia. - Część 7 – księga Estery rozdział 7 – https://youtu.be/UG5rlDVNs9k
7 rozdział księgi Estery teoretycznie jest dosyć krótki, ale w praktyce sprowokował nas do dłuższej rozmowy – w tym pojawiły się między innymi tematy: czy dziecko, które ma wykonywać polecenia różni się od niewolnika, oraz jak warto postąpić gdy coś nas bardzo rozgniewa. - Część 8 – księga Estery rozdział 8 – https://youtu.be/nhbON64ptxg
W 8 odcinku między innymi: dlaczego Estera po raz kolejny prosiła króla o łaskę? Jak można było zmienić niezmienne prawo? Czemu król powierzył jej i Mardocheuszowi napisanie tego listu? Na co pozwolono Żydom, a na co nie? Czemu poganie przechodzili w tej sytuacji na judaizm? Odcinek wyszedł nieco długi, co oboje odczuliśmy – w przyszłości będziemy się starać jednak dzielić dłuższe tematy na części 🙂 - Część 9 – księga Estery rozdział 9 cz. 1 – https://youtu.be/8D0ni98X_eg
Kolejnymi tematami o jakich czytaliśmy i rozmawialiśmy, były między innymi: Jak zmieniła się sytuacja Żydów dzięki działaniom Mardocheusza i Estery? Co znaczy słowo „triumf”? Czemu Mardocheusz stał się tak znany i poważany? Ilu było chętnych by zabijać Żydów, nawet mimo, że wiedzieli, że oni mogą się bronić? Czemu Żydzi nie wzięli łupów po tych, którzy próbowali ich zabić, chociaż mieli na to królewskie pozwolenie? Co zrobili następnego dnia po ocaleniu swego życia? - Część 10 – księga Estery rozdział 9 cz. 2 i rozdział 10 – https://youtu.be/oBV4Duh-lys
W kolejnym odcinku poruszaliśmy m.in. następujące tematy: Co czynili odtąd Żydzi na pamiątkę tych wydarzeń? Dlaczego to święto nazywało się świętem Purim? Co to jest jałmużna? Co to znaczy, że plan Hamana spadł na jego głowę? Czy możemy oddawać złem za złe? Czy możemy się mścić – i dlaczego taka odpowiedź? Co to są lamentacje, i co to jest post? Czemu Mardocheusz był tak wysoce poważany? Co było najważniejszą rzeczą w księdze Estery? Dlaczego w księdze Estery nie pojawiło się ani razu słowo „Bóg”/JHWH? - Część 11 – [dla rodziców]: księga Estery – posłowie – https://youtu.be/VBbKKRloLcg
Tym razem bez Emilki – jako, że ten odcinek jest raczej dla rodziców – i to tych, którzy są zainteresowani głębszym – „antytypicznym” – znaczeniem księgi Estery, które króciutko staram się nakreślić. - Część 12 – List do Filemona – https://youtu.be/uCpA5g7BkkQ
W kolejnym odcinku „Dobranocek z Biblią” wspólnie czytaliśmy i rozmawialiśmy o liście do Filemona – m.in.: jaki był cel jego napisania? kim był Onezym? Co on zrobił? W jakich okolicznościach? Co mu groziło? Co mógł być Onezym winny Filemonowi, co apostoł Paweł przyjął „na siebie”? Jak to się stało, że apostoł Paweł stał się jego ojcem? Jak można stać się czyimś duchowym ojcem? A jak matką? Dlaczego zbiegły niewolnik miał być traktowany jak brat? Dlaczego w Chrystusie wszyscy mieli się wzajemnie traktować równo? - Część 13: 1 Samuelowa rozdział 1 wersety 1-11 (Elkana, Anna i Peninna) – https://youtu.be/wj5WAcZPTpU
W kolejnym odcinku wspólnie rozpoczęliśmy czytać i rozmawiać o 1 Samuelowej. Tematami jakie poruszyliśmy były między innymi: co to znaczy, że kobieta jest bezdzietna? a co że Bóg „zamknął kobiecie żywot”? Kto to jest „rywalka”? Czemu Elkana z rodziną co roku chodzili do Szilo? Czemu mąż dawał Annie tylko jedną część, a drugiej żonie wiele części? Czemu Anna „gorzko płakała”? Czemu Peninna jej dokuczała? Czemu kobiety uważały za błogosławieństwo posiadanie wielu synów, a za przekleństwo brak żadnego? Ile dzieci miała Peninna? Kto to jest arcykapłan? Co to znaczy „rzewnie płakać”? Co to znaczy, że Anna chciała oddać syna Bogu – i czemu właściwie chciała to zrobić? Co to znaczy, że „brzytwa nie tknie jego głowy” i czego symbolem w Biblii są włosy? - Część 14: 1 Samuelowa rozdział 1 wersety 12-20 (prośba i jej spełnienie) – https://youtu.be/fdDfHmUhIYI
Kolejnymi tematami były między innymi: Jak można się modlić do Boga? Po co Heli obserwował usta Anny? Czemu zarzucił jej bycie pijaną? Co to jest sycera? Czemu Anna broniła się, że nie jest „córką Beliala” i kim w ogóle był ten Belial? Czemu Anna, Elkana i ich rodzina pokłonili się Jahwe przed pójściem do domu? Co to znaczy, że „Elkana obcował z Anną”? Co to znaczy, że „wspomniał na nią” Jahwe? Jak dała na imię swemu synowi? - Część 15: 1 Samuelowa rozdział 1 wersety 21-28 (ofiarowanie Samuela) – https://youtu.be/7EwGX2I2R5I
Kolejnymi tematami były między innymi: Kiedy Samuel został „odstawiony od piersi”? Czemu Elkana mówił Annie, że chciałby by Jahwe wypełnił swoje słowo już po tym, gdy Samuel się urodził? Czy Anna ofiarowała „trzyletniego cielca”, czy też „trzy roczne cielce” – i dlaczego? Co to znaczy, że Samuel został ofiarowany Jahwe? Co kapłani m.in. robili dla ludu? Jaka jest najważniejsza część Biblii? - Część 16: 1 Samuelowa rozdział 2 wersety 1-11 (Dziękczynna modlitwa Anny) – https://youtu.be/sJngfDcWKJY
Kolejnymi tematami były między innymi: Jaka jest różnica między naszą poezją, a hebrajską? Czemu róg przedstawia moc? Co to znaczy, że Anna „szeroko rozwarła usta” na swoich swoich wrogów? Co to znaczy, że Jahwe jest święty? Czym jest opoka? Co znaczy „pycha”, a co „harda mowa”? Co to znaczy, że Bóg „waży czyny”? Czego symbolem są strzały? A miecz? A jak można by symbolicznie opisać metodę głoszenia przez pytania i odpowiedzi? Kto to jest „syty”? Co to znaczy, że ktoś „więdnie”? Czy określenie, że „niepłodna rodzi siedmioro” z konieczności oznacza, że mowa jest o 7 literalnych dzieciach, czy o coś innego – a jeśli tak, to o co? Czym jest Szeol? Co w symbolach biblijnych przedstawia błoto? Kim jest król, pomazaniec Jahwe? - Część 17: 1 Samuelowa rozdział 2 wersety 12-17 (Grzechy synów Helego) – https://youtu.be/bWeUDPzNlJw
Kolejnymi tematami były między innymi: Skoro synowie Helego byli synami Beliala, to czyimi synami oni w końcu byli? Na czym polegał ich grzech? Co może w Biblii znaczyć ofiarowanie tłuszczu i innych rzeczy? Czemu oni zabierali surowe mięso? Jak wyglądał widelec jakiego używali ich słudzy? - Część 18: 1 Samuelowa rozdział 2 wersety 18-25 (Postawa Helego względem synów) – https://youtu.be/M4ZeCi6-nvs
Kolejnymi tematami były między innymi: Co to jest „efod”? Czemu mama Samuela co roku przynosiła mu suknię? Czemu Heli błogosławił Elkanie skoro to jego żona obiecała oddanie Samuela? Co to znaczy, że małżonkowie są jednym ciałem? Czemu narodziny tylu dzieci były błogosławieństwem? Co to znaczy, że synowie Helego „obcowali z niewiastami sprawującymi służbę przy wejściu do Namiotu Jedności”? Co to znaczy „obcowali”? Kim były te niewiasty? Jaką to służbę sprawowały? Czy to dobrze czy źle? Jak powinno się z nimi postąpić? Jak postąpił w tej sytuacji Heli, a jak powinien postąpić? Jakie są korzyści z karania? Czy „bezstresowe wychowanie” jest dobre? Jaka jest odpowiedzialność tego, kto nie reaguje na zło swych bliskich? Jak to jest, że Bóg chciał doprowadzić synów Helego do śmierci? - Część 19: 1 Samuelowa rozdział 2 wersety 26-36 (Zapowiedź kary) – https://youtu.be/wPaTxKKNcCU
Kolejnymi tematami były między innymi: Kim był ‚dom Helego’, który służył w Egipcie domowi faraona? Skąd wziął się naród Izraelski? Dlaczego pan Bóg wybrał sobie pokolenie Lewiego ze wszystkich pokoleń izraelskich? Jak zastąpili oni pierworodnych? Co to są „szczepy izraelskie”? Jak pan Bóg wybierał kolejnych najwyższych kapłanów? Jak to jest, że Bóg dał kapłanom ofiary, które miały być dla niego? Co to jest „dział ziemi”? Czemu lewici nie mieli tego „działu ziemi”? Na czym polegał grzech Helego? Dlaczego on tak wybrał? Do jakiego postępku innej osoby to jest podobne? Czy Bóg zmienia zdanie? Czemu więc w tym fragmencie wygląda na to, że je zmienił? Jaką m.in. zasadą kieruje się Bóg w swym postępowaniu względem innych? Co przedstawia ramię? Co więc przedstawia odcięcie ramienia? A w przypadku ramienia domu Helego? Kto to jest „sędziwy”? Czemu ktoś omdlewa? Kto miał być zostawiony Helemu, by się on o niego martwił? Co to jest siła wieku? Jaka miała być kara dla Chofniego i Pinchasa, a jaka dla Helego? Kto miał być wiernym kapłanem powołanym przez Boga? Czy ci pozostający z domu Helego będą przychodzili kłamać do Samuela? Co to znaczy „kłaniać się” komuś? Co pokazuje to, że kapłanem miał być ktoś, kto nie pochodził z rodu Lewiego?